Fortsatt familisering på T/S Gunilla

Tjena alla landkrabbor!

Vi här i Lissabon har spenderat även denna dag med att familisera oss på Gunilla. Vi purrades vid 7 imorse för att äta gemensam frukost i stora mässen, sedan har vi i babords överkojer roat oss med att gå en familiserings runda på båten, gå maskin rond och klättra i riggen. Vi vill även hälsa alla oroliga föräldrar att vi använder säkerhetssele :)

Att gå familiseringsrunda och maskinrond innebär att vi går runt och utforskar varje liten vrå på hela båten, även döden. Vi får lära oss mycket viktiga saker så som hur man använder tvättmaskinerna, tvättar bort tjära från händerna och hur man bäddar sin säng så att befälen blir nöjda!

För att lugna er som är oroliga över att vi fryser vill jag meddela att det gör vi inte. Vi har 27 grader varmt och lever livet här i Portugal!

Nu har även vårat vaktschema kommit igång! Igår var det Midskepps som hade vakt och idag är det vi i Babord! Det innebär att det är vi som har hand om all skötsel av båten, så nu är det vi som lagar all utsökt mat och ser till att inte fartyget blir attackerat av pirater.

Vi fortsatte dagen med säkerhetsövningar såsom brandlarm och general alarm. Vi fick till exempel använda nödutgångar för att utrymma båten.

Vi har nu i skrivande stund ätit en mycket god middag bestående av fläskkaré, ungsstekt potatis och gräddsås! Nu har också de flesta gått i land för att göra olika sorters skolarbete och/eller turista.

Jag själv sitter just nu på durken i hytten och äter godis med min kompis Bella, men snart är det dags för nattvakt och innan det måste jag ha hunnit packa för morgondagens utflykt, så nu måste jag kila!

Hoppas ni har det lika bra som oss!

Pussar och kramar från Elsa Haglund, Babord