Från ena båten till den andra

Resan börjar gå mot sitt slut och vi har ankommit till sista hamnen Portsmouth. Vi kunde nästan inte fått en bättre hamnplats då vi ligger förtöjda mitt utanför ett shoppingcenter, där mycket pengar förmodligen kommer spenderas. Vädret tycks dock inte vara helt på vår sida då vi haft 15 grader och regn medans Sverige erbjuder sol och dubbla värmen…

Idag den 9 juni, vår tredje dag i Portsmouth, hade de flesta av oss ett fullspäckat schema med många olika aktiviteter. För midskepps och styrbords naturelever började dagen tidigt efter uppställning med vår tredje och sista strandexkursion. Babord stannade på båten och hade vakt medan sjöfartseleverna fick ta sovmorgon tills exkursionen var genomförd. Trots att vi nu bott ombord på T/S Gunilla i åtta veckor tycks vi inte ha fått nog av båtar, vilket ledde till att vi efter lunch fortsatte dagen med ett besök på de kända båtarna HMS Warrior och HMS Victory. Victory byggdes år 1765 och är ett 104-kanoners linjeskepp i Storbritanniens flotta. HMS Warrior är ett 74-kanoners tredjeklass linjeskepp som sjösattes 1860 men finns nu bevarad vid Portsmouth som ett museifartyg. Besöket var väldigt intressant, givande och roligt, men tyvärr var vi klara redan vid fyra och vi var då fria att gå ut och upptäcka den fina staden ända tills klockan 22:00.

Någon av oss i frivakten fick den briljanta iden att gå på bio vilket resulterade i att tio av oss några timmar senare satt på ”Vue” som bion i Portsmouth heter och kollade på Rocketman, en film baserad på Elton Johns liv och uppväxt. Filmen visade sig mot fleras förmodan vara riktigt bra och på väg tillbaks till båten spelade vi flera av hans låtar. Kvällen slutade som vanligt med mingel i både stora och lilla mässen tills alla blivit för trötta och krupit ner i sina kojer för att samla kraft inför nästa spännande dag full av roliga aktiviteter.

Hoppas ni har det bra hemma så ses vi om tio dagar!

Kajsa Moberg, Midskepps