Ajaccio till Alghero tog flera dagar, hela ett dygn och en halvtimme, våran resa började med morgonuppställning som vanligt, sen blev det för tredje dagen i rad hyttinspektion och som vanligt blir ingen godkänd. Vi hade också stormöte vid 16:00 och igen en hyttinspektion med INGA GODKÄNDA, hur vi inte har fått landgångsförbud än förundrar mig dagligen. När jag skriver detta så blir jag dock tvingad av mina vänner, som vill rädda sin stolthet, att skriva att befälen faktiskt sa att hytt 11 var okej.
Dagen började med att klockan var 7:00 och vår hytt vaknar som vanligt inte, vi vaknar istället 7:15 av en Albert som kommer in och ska kolla om vi är vakna, vilket vi då inte var, men vi ligger kvar och drar oss till 7:30 och får slänga i oss frukosten.
Klockan 8:00 är det morgonuppställning och vår vakt (styrbord) är sen igen, vi märker att två av befälen drar från uppställningen och alla blir dystra. Vi vet numera att när två befäl drar från morgonuppställningen så råder hyttinspektion och som vanligt var ingen redo på det, även fast vi hade det dagen innan. Idag började befälen faktiskt bli sura över att vi inte kan hålla koll på våra hytter, allt från laddare i uttagen, skor på durken, till 1,5 meter höga klädhögar utanför garderoberna. Hur vi alla kan vara så dåliga på att hålla rent i våra hytter förbryllar mig.
Efter uppställningen samlas vi i styrbord för att få en utskällning av Klara för att vi är sena och sedan var det direkt igång på att förbereda för att lägga loss. Jag och min arbetskamrat Fabian bestämde oss för att samarbeta så vi hjälpte maskinisten att koppla loss landströmmen, koppla loss brandslangen och rulla dem, efter detta så tog vi ner landgången och hjälpte Klara att hissa upp och lägga ner landgången på byssataket, vilket var svårare än vanligt då både jag, Fabbe och Klara aldrig hade gjort det innan.
När jag och Fabbe tittar upp från att ha kvajlat alla tampar till landgången så var vi helt plötsligt långt ifrån hamnen och våran vaktdag kunde börja.
Vi börjar med att sätta så många segel som vi har, apan, möglet, storstängestagsegel, storbramstängestagsegel, stor-röjel, för-undermärs, ja en massa segel. Sedan så var våran vakt slut och vi gick in för att vänta 20 minuter innan vi får äta lunch som vilket när man är både extremt trött och hungrig är rätt jobbigt men efter dessa plågsamma 20 minuter så får vi äntligen lunch, en fräsch glasnudelwook med biff och avokado som smakade fantastiskt efter våran intensiva 4 timmars vakt och efter en god måltid så kan man inte göra något annat än att gå och lägga sig.
Vi blir purrade 15:20 för att äta fika innan stormötet som vi skulle ha 15:40. Stormötet är ett tillfälle där elever och befäl har möjligheten att ta upp problem till alla t.e.x att ens dörr är trasig eller att människor inte spolar i toaletten. Stormötet inleds med att befälen tar deras punkter och ännu en hyttinspektion som ingen klarade, så det första som hände var en lång utskällning om varför man inte kan ha det stökigt i ens hytt rent säkerhetsmässigt. Efter detta togs det också upp att vi elever har börjat bli bekväma i riggen vilket inte är bra då befälen tycker vi började utmana ödet väl mycket.
Efter detta var det dags för oss elev att ta upp våra punkter vilket för det mesta var små problem, men vi alla hade ett problem och det var att ingens luftkonditionering funkade vilket gjorde allas hytter (förutom den alltid kyliga hytt 11) till en bastu vilket inte uppskattas att sova i, i våran hytt blev det så varmt en kväll att choklad smälte och förstörde en av mina hyttkamraters vita T-shirt. Detta sa tyvärr maskinisten att det inte gick att lösa vilket efter noggrannare undersökning gick att lösa, tydligen hade någon nyfiken elev dragit i ett valv i deras hytt vilket stoppade all luft till elevkorridoren.
Efter stormöten är det dags för båtråd vilket är att varje vakt skickar två representanter till ett möte med DOS och Skeppare där man kan ta upp saker man inte vill ta upp för alla och i och med att vi endast diskuterade saker som vi inte ville ta upp med alla kan jag inte ta upp något i denna text heller.
Efter båtrådet gick jag och la mig för att kunna få in några sista extra timmars sömn innan vakten som börjar 20:00, denna vakten tog jag över min kompis (Fiona) vaktposition då hon var sjuk så jag hamnade i byssan med den bästa, fantastiska och helt otroligt smarta och duktiga Elina och vi städade hela kvällen och kokade obbe (oboy) till hela vår vakt som hade varit ute och jobbat i den mörka kylan. Det som är härligt med att vara i byssan på kvällen är att man är ensam med en person vem denna person är kan förstöra eller förgylla din kväll som backis, som tur är så hamnade jag med en av mina kompisar, ännu en härlig sak med nattpasset i byssan är att man kan ta det rätt lugnt och man behöver inte riktigt stressa, så vi börjar våran vakt med att vaska durken i byssan vilket inte riktigt är tidskrävande men man blir tyvärr blöt, efter detta så började vi förbereda 10-fikat (22:00) till våran vakt och vi bestämde oss som sagt för att fixa obbe till alla vilket var väldigt uppskattat.
Efter uppställningen var det dags att gå och lägga sig och göra sig i ordning för ännu en vakt dagen efter, på denna vakten skulle vi också anlända så vi alla visste att det skulle vara extra mycket arbete men ingen kunde ana hur mycket det faktiskt skulle komma att bli.
Ludvig Linder Styrbord
Publicerad:
Öckerö seglande gymnasieskola
Björnhuvudsvägen 45
475 31 Öckerö
Telefon: 031-97 62 00
e-post: kommun@ockero.se