Frukt och regn

Då var tiden kommen för mig att få berrätta lite om livet på Gunilla! På våran fina båt skulle jag vilja påstå att det finns en mycket speciell och fin kultur/stämmningen, en kultur där man i dess kärna finner befälet (de vuxna som jobbar ombord på Gunnis), vi elever och FIKA.

Ombord serveras det 10:00 fika, 15:00 fika, 22:00 fika, 02:00 fika och 05:00 fika. Alla deltar självklart inte i alla fika stunder, utan de beror på när man har vakt och jobbar. Till exempel är det bara 4-8 vakten som äter 05:00 fika och oftast bara 8-12 vakten som äter 22:00 fika. För er som inte vet så mycket om Gunilla kan jag ta tiden i akt och förklara att vi 44 elever som bor ombord är uppdelade i tre vaktlag (midskepps, styrbord och babord). Sen alternerar vi tre vaktlag mellan att gå 4-8 vakten, 8-12 vakten eller 12-4 vakten, bytet mellan vilken vakt vilket vaktlag går kommer ske för första gången på våran resa när vi anänder till Kap Verde och sen en gång till när vi anländer till Grenada (:

Tillbaka till fikat och den nuvarande dagen. Idag var det nämligen så turligt att vi fick en oerhört god 10 fika bestående av färsk frukt. Det erbjöds ananas, vattenmelon, kiwi och vindruvor! De fräscha och syrliga smakerna var precis det som behövdes för att muntra upp oss som hade gått 4-8 vakten och fått stå ute i mörkret, regnet och kylan imorse. För vädret har nämligen inte varit tipptopp ska jag säga er och blöt känns det som att man har varit i flera dagar. Det kom till och med en squal idag (ett ord som beskriver ett fenomen när en storm helt plötsligt bildas, varar i fem minuter och sen försvinner igen). Sen igår när vi satt och spelade kort under däck var det riktigt kaotiskt för alla stolar i stora mässen (det stora sällskapsrummet vi har under däck) gled runt överallt så fort det kom en våg. För vågigt har det också varit! Så vågigt att vi har fått spänna fasst tampar över däcken som extra stöd när man ska gå någonstans, så att man inte spolas överbord. Och allt detta kanske låter lite negativt, men det har också varit roligt samt lärorikt. Sen skadar det inte att veta att enligt prognoserna väntar nu finare väder med värme och sol!

/Lina Exerman SA1922