Fullt ös i Cherbourg

Som många av er säkert redan är medvetna om så befinner vi oss i Cherbourg. En liten sömnig stad som helt ärligt inte har särskilt mycket att erbjuda. Det finns självklart små mysiga caféer, bagerier och andra affärer men det finns helt enkelt inte särskilt mycket att upptäcka. Trots detta har dagen varit minst sagt händelserik!

Klockan 8.00 var det dags för den dagliga uppställningen på maindeck. Kapten talade som vanligt och Arya gick igenom dagens späckade schema som inkluderade ett besök på en fransk skola här i Cherbourg samt en hike tillsammans med eleverna från skolan.

Strax efter 9.30 begav vi oss iväg mot den franska skolan med en av dess lärare i täten. Efter en ungefär 20 minuters promenad genom staden var vi framme och vi fick tillfälle att göra oss bekanta med de franska eleverna. Vi delade in oss i mindre grupper om åtta personer och pratade om allt mellan himmel och jord. Många av oss passade även på att intervjua ungdomarna. Även om det till en början kan vara stelt att starta en konversation med helt främmande människor är det alltid roligt i slutändan. Oftast flyter konversationen på och innan man vet ordet av är det dags att skiljas åt.

Efter nästan två timmar och åtskilliga samtalsämnen var det dags för lunch och vi var inbokade att äta i skolans matsal. Något som var mycket uppskattat av oss elever! Det fanns flera olika huvudmål att välja mellan, det fanns en salladsbuffé samt skivade baguetter och man fick även välja mellan antingen en dessert eller en liten assiett med till exempel jordgubbar eller ananas. Det är inte ofta jag tackar nej till en efterrätt men när man bor på Gunilla och inte kan plocka i kylen hur som helst inser man vad man verkligen uppskattar. Personligen är frukt och bär något som jag verkligen saknar, trots att jag självklart kan bunkra i varje hamn, och därav var jordgubbarna ett lätt val.

Med mätta magar tog vi oss sedan med buss till ett otroligt vackert landskap en bit utanför Cherbourg. Gröna ängar, blå himmel och Engelska kanalen avspeglades i våra ögon och med solens stekande strålar bar vi iväg. I nästan två timmar vandrade vi längs kusten med höga kullar ovanför oss och det glittrande havet långt nedanför. Hiken som trots terrängen var mer av en promenad översteg i alla fall alla mina förväntningar!

Tillbaka på Gunilla åt vi middag och därefter spatserade jag och några vänner omkring i staden. Vi köpte med oss lite fika och tog oss upp till en fästning på ett mindre berg där vi hittade en klippa med en helt fantastiskt vy över Cherbourg. Där spenderade vi resten av vår kväll och blickade ut medan solen sänkte sig över staden.

Nu är planen att ta vara på morgondagen som blir vår sista heldag i Cherbourg, och samtidigt ladda upp mentalt inför den minst sagt omtalade Biscaya bukten som vi snart ska ta oss an. Hoppas att ni, mot all förmodan, har det lika bra hemma i Sverige som vi har det här. Ha det gott så ses vi om mindre än en månad!

Sara Rahmn, Styrbords vakt