”God morgon! Klockan är 07:01 det är frukost om 14 minuter. Det kommer bli varmt som vanligt”

Jag ångar att vi satt uppe på backen och pratade så länge igår. Man hade behövt de två extra timmarna med tanke på värmen och alla nya intryck.

Taklampan tändes och det var dags att starta dagen. Den första timmen bestod av klibbig gröt, solkräm och alovera för alla de som hade bränt sig igår. Efter uppställning åkte sjöfartseleverna till varvet och de som hade vakt fick lära sig att beslå segel. Otäckt, eftersom det är så högt upp samt att det är svårt att hålla i sig och beslå på samma gång. Vi som hade frivakt bytte om och gick sedan iväg på en promenad till Greenwise för att köpa något att dricka innan det var dags för akvariet.

Det fanns mycket att se. Alligatorer, fiskar, fåglar och Spotted gardens eel’s, en halv meter lång ål där bara huvudet sticker upp ifrån sanden, oerhört obehagliga. På akvariet fanns det även tid att ställa frågor till lokalbefolkningen här i Tampa. Svaren ska dokumenteras för att sedan användas i en enkät kring hur plast i haven påverkar våra ekosystem och vad vi kan göra åt det.

Hemlängtan till Sverige fick oss att svänga förbi IKEA för glass och gifflar innan shopping på goodwill. Uber, promenad och spårvagn fick bli vägen tillbaka till båten, allt för att få det så billigt som möjligt. Efter en dusch och snack med de andra som hade vakt drog vi ut för att äta. Fler och fler av de som hade frivakt kom dit, vi åt, pratade och precis som tidigare idag arbetades det med enkäter. Klockan närmade sig 21 och det var dags att ta en promenad i värmen hem. Klockan är nu 22:43 och det är dags att sova. För babord väntar en spännande dag med vakt och klättringen i riggen.

29/3–2022 Filippa Wieck, babord