God vakt ska det vara!

För en månad sedan mönstrade vi på Gunilla och äventyret vi alla länge efterlängtat stod med öppna famnar. ¨Oj vad fort det har gått!¨ ekar det nu på däck, men tänk vad mycket vi redan fått uppleva och som vi har kämpat!

Åttonde december har nu knackat på dörren och klaga ska man inte för Mindelos trogna solsken vilar ännu en dag över oss. Däremot kan man ej undgå längtan efter en sval natts sömn med täcke och vågor som vaggar en till sömns, en längtan som växer sig allt större för varje dag som går. Numera sover nästan alla med vidöppna dörrar och varenda natt hänger det armar och ben halvvägs utanför bingarna. Maskinisten Hampus har med andra ord inte fått en lika lång blund om nätterna. Teknikerna och Hampus arbetar för fullt på AC reparationen och förhoppningsvis kan vi snart beslå seglen i kurs mot Grenada!

Trots att vi ser fram i mot ankomsten till Grenada så har vi det rätt så bra här i Mindelo. Många knallar ännu bort till stranden under frivakten och njuter av strand-barens goda drinkar. Andra hänger gärna kvar på båten där fram för allt backen och byssan-taket visat sig vara oerhört trevliga platser för både chill och plugg.

God vakt ska det vara! Idag var det vi i Midskepps tur att ha vakt! Under dagen har vi fortsatt med underhållsarbete och tvättrummets drift har vilat i våra händer. Utöver att den ena tvättmaskinen av någon anledning besluta sig för att behålla våra kläder en stund och därmed låsa in den har tvättningen snurrat på bra. Efter gårdagens slipning och lackning var det även dags för naglarna att återplaceras i sina hål. Naglarna vägde möjligen lite mer än förväntat, men å andra sidan är det otroligt med tanke på vilka krafter som ofta vilar på dem! Durken skrubbades både på över- och stordäck och rodret förbereddes också för en lackning genom slipning och oljning.

En solig dag som denna är underbar på alla sätt och vis, å andra sidan blir arbetet däremot något slöare att utföra till o från. En väldigt god pumpasoppa med nybakta frallor serverades till lunch och då flagga Sofia för bad! En god stämning spreds över hela vakten och gladligen for vi som små badankor en efter en ned i plasket. Doppet satte en hög ribba och strävan efter ännu ett svalkande dopp när städningen blivit avklarad strax efter fyra växte sig stor. Att avsluta dagens långa vakt i solen med ännu ett svalkande dopp satte verkligen pricken över i-et!

Med handdiskning som avslutande syssla på kvällskvisten inleddes nattens fartygsvakt. Fartygsvakten har fungerat bra. En och en annan har i för sig vaknat upp i ren förvirring och ifrågasatt om en verkligen ska ha vakt såhär tidigt men någon större dramatik har det inte varit. En lugn, varm och god vakt har det varit med andra ord!

Agnes Olofsson Rist

Midskepps