Gott nytt år från Atlanten!

Idag var det en fartfylld dag på Atlanten med ”Gunilla Atlantic masters”, 5-kamp och en tre rätters festlig nyårsmiddag.

I natt är det våran sista nattvakt för i år! Klockan 00:00 var det vaktavlösning efter uppställningen så tog vi över vakten. Vi seglade i 7 knop och nästan alla segel var satta! Det var så härligt att se hur Gunilla surfade fram på vågorna från masten. Under nattvakten såg jag hur marelden glimmade i den mörka Atlanten runt Gunilla. Anja våran vaktledare lärde oss några stjärntecken och visade oss polstjärnan. Vi brassade, skotade och hade en genomgång på mesanmasten. Jag längtade faktiskt lite till fikan för idag var det Ellen och Malte som var ”backisar” i byssan. När vi kom in i byssan hade dem hängt upp ljusslingor och det luktade jättegott för de hade bakat pizzabullar och chokladbollar. Efter fikat hade vi ”Atlanten snack”. Det innebär att en i vakten pratar om sitt liv för att vi ska lära känna varandra bättre och jobba bättre tillsammans. Hela vakten satt i en ring på akterdäck under stjärnhimmeln, medans det var en i våran vakt som berättade om sin barndom och uppväxt. Hon hade haft mycket fördomar om sig och tuffa perioder i livet. Det var så spännande att höra om hennes bakgrund och det känns som att alla i vakten får en bättre förståelse för varandra.

Vi gick och la oss lite efter klockan fyra på natten, sedan väcktes vi runt lunch för att äta frukost och gå på vakt igen. Efter fikat ropade Oskar våran styrman. FISK!! När jag kom till aktern såg jag den enorma guldmakrillen på akterdäck som Oskar attackerade med en kniv och han hade fiskblod över hela sig, samtidigt som Harry försökte dra upp den andra guldmakrillen på den andra kroken. Fisken var nästan starkare än han. Oskar sa att den ungefär vägde 11kg och det här var våran 6:te guldmakrill.

Enligt tradition ombord på Gunilla så brukar besättningen spela däcksgolf på nyårsafton. Då klär alla upp sig till en golfspelare eller snobb och det var tre hål på golfbanan. Golfuppsättningen var olika levanger (sopborstar) och en puck som golfboll. Idag var det final mellan dem bästa golfspelarna i varje vakt som avgjordes igår och i slutet av våran vakt var det slutspel i ”Gunilla Atlantic masters”. Det var väldigt spännande och roligt! Min vakt kom på en delad andra plats med befälet i turneringen och tyvärr var det ”babord” som vann.

Under kvällen var vårt befäl snälla och löste vakterna några timmar så att vi elever kunde fira nyår tillsammans. Nyårsmiddagen tog plats i stora mässen. Det serverades Skagen toasts till förrätt, Klyftpotatis, kött och bearnaisesås till huvudrätt och pannakotta till efterrätt. Efter middagen hade våran festkommitté anordnat en 5-kamp.

När tolvslaget närmade sig samlades alla upp på stordäck för att invänta det nya året. Vi skålade och ringde in det nya året med skeppsklockan. Det är en gammal tradition man genomför på segelfartyg då den äldsta och den yngsta i besättningen tillsammans ringer in det nya året. Detta är förhoppningsvis en nyårsafton som jag alltid kommer att minnas, för det är ju inte varje år som man firar nyår mitt på Atlanten.

Jag vill önska er alla ett gott nytt år!

Ida Gabrielsson, Styrbord