Gunillas Christmas Edition

Idag var ingen vanlig dag, för idag fick alla vi här på Gunilla äntligen fira jul! Det var allt ifrån lekar till vanliga traditioner som Kalle anka, men även en släng av att bli yr av irländsk julafton. Trots det varma vädret fick vi till och med besök av jultomten.

Dagen började på en riktigt bra not, vi fick alla nämligen sovmorgon. Eftersom vi fick sovmorgon så inleddes sen dagen med en trevlig julbrunch. Vi alla kom ner efter uppställningen till ett härligt barnsligt julpyntat stora mässen belamrat med massa godsaker till brunchen. Kan säga att det blev lite fight kring pannkakorna mot slutet, men alla fick åtminstone någon pannkaka, ägg och bacon för att inleda dagen. Därefter var det lite fri lek innan Gunillas Master Christmas Edition inleddes. Det hela startade med Gunillas julkör med en härlig julsång från varje vakt, där jag personligen måste säga att styrbord hade en otroligt bra tolkning av ”Tänd ett ljus”. De hade skrivit om texten utefter Gunilla och sjöbenets strapatser längst med vägen. Inkluderat hur exempelvis brammen, det näst översta seglet, under sjöbenet gick sönder på grund av den kraftiga vinden. Var väldigt bra gjort och ganska roligt faktiskt!

Efter de fina julsångerna så var det såklart lite lekar, eller mer specifikt en trekamp på schemat. Alla vakter plus befälslaget fick möta varandra. Trekampen inleddes med hoppa fender, sedan irländsk julafton och avslutades med att balansera ett kokt ägg på en sked. Det lag med lägst sammanlagda tid från alla tre tävlingar vann. Tyvärr måste jag meddela att befälslaget vann, men de var också riktigt stabila och duktiga. Förmodligen på grund av att de har längre erfarenhet tillsammans än oss ungdomar, eller det tröstar vi oss med. Jag själv och min vakt babord blev faktiskt sist, men vi blev sist med värdighet. Det viktigaste var att det var kul, och det tror jag alla tyckte. Var verkligen riktigt bra planerat utav festkommittén.

Därefter kom svenska hederliga traditioner tillbaka! Vi tittade nämligen på Kalle anka tillsammans. Det var väldigt kul att även få se de klipp som SVT klippt bort då vi såg originalfilmen av Kalle anka i djungeln, som gav några skratt faktiskt. Vi fick sen även se på den amerikanska originalversionen av Piff och Puff. Man kan säga såhär, jag förstår att Sverige har en egen version av den. Sedan fick vi även se på Karl Bertils julafton, som också var väldigt roligt. Efter att titta på Kalle anka fick vi även ett besök av självaste jultomten som kom och delade ut lite julklappar.

Hela denna härliga dag avslutades såklart med ett julbord med allt från Jansson, köttbullar, lax och pepparkakor serverades. På borden fanns lite olika utmaningar för vissa personer, och även ett fint julquiz från vår DOS gjordes utmed middagens gång. Får tyvärr meddela att själva julquizet vann ett lag med endast befäl. Vi kan skylla på erfarenhet och kunskap igen tycker jag. Sedan avrundade jag och några andra kvällen med att spela lite sällskapsspel. Även om det inte är den jul jag är van vid så var det verkligen en trevlig jul och jul att minnas.

Ester Fagerström, babord