Gunillodifestivalen

Att vara sjösjuk är en egenskap många här på Gunilla besitter, inklusive mig själv. Att ständigt må illa har på något konstigt sett blivit en vardag. Även uttrycket “pizza på däck” har blivit en fras som används lite för ofta.

Trots en heldag till sjöss har jag dock varken sett någon spy från masten eller på däck, och inte ens jag som i vanliga fall spyr några gånger per dag har mått illa. Detta beror dock tyvärr inte på att hela klassen har vant sig med sjögång, sist tog det nämligen 12 dagar för mig. Anledningen till att ingen spyr är för att vi under hela dagen har åkt igenom Kielkanalen. Rorsgängaren har varit på hugget hela dagen med en lotsgubbe vid sidan om. Att köra en såpass stor båt som Gunilla genom en smal kanal är inte lätt, men med hjälp från både lots och befäl klarade vi det utmärkt. Själv var jag desvärre i byssan under hela dagen och fick ägna mig åt att servera soppa och duka fram fika istället. Kanalen är otroligt fin och flera gånger har jag tittat ut genom fönstret ur byssan och ställt mig själv frågan om jag är i Karibien eller i Tyskland.

Efter en bra vakt, några långa lektioner och en så kallad “kanal-kaka” (kladdkaka utan kladd) senare var styrbord uppställda på halvdäck och klara för vakt klockan 20:00. Vid en vanlig vaktavlösning brukar styrman eller kapten säga några korta saker om vart vi ska, hur snabbt vi går och hur många segel vi har uppe. Sen önskar babord oss i styrbord en god vakt , men idag var det annorlunda. Även midskepps var uppe på halvdäck för att titta på var det var som hände.

Vi i styrbord började ta ton “Anna du är styrbordshjärtas låga” och så vidare, en omgjord Håkan-låt som vi denna gång tilldelade våran vaktledare Anna, våran Kapten Hans och styrman Jesper. Texten satt tyvärr inte riktigt inprintat hos oss alla men det blev riktigt bra ändå! Efter många skratt, applåder och några stolta och rörda befäl var det babords tur att ta ton.

Babords låt började med en snabb dans utav Ture och fortsatte sedan med att resten av vakten började sjunga “stort skägg, bra häck, glider in på akterdäck”. En svängig rap-låt som jag desvärre inte vet namnet på.

Efter babords fantastiska framträdande var det styrman Jespers tur att utse en vinnare. Det var de två bästa framträdande han sett på en uppställning, och beslutet var därför svårt att ta. Men efter ett tag fattade Jesper ett beslut, nervositeten tog över både styrbord och babord, som om tävligen var på blodigt allvar. Efter en kort stund vilket kändes som en evighet berättade Jesper vilken vakt som vunnit. Med motiveringen att båda låtar var otroligt bra, fick Jesper gå på artist. Som tur var är Jesper ett stort Håkan-fan och styrbord tog hem priset. Några glädjeskutt, applåder och åtta glas senare var det dags för oss i styrbord att ta över. Midskepps och babord gick till sängs, posterna bytte av, rondman gick på rond, jag och Erik gick till byssan och arbetstyrkan satt igång med något nytt, allt var som vanligt igen.

Moa Engström, styrbord