Hajk på Santo Antao

Vår andra dag på Santo Antao började med ett högljutt alarm i ett litet hotellrum med lite för många personer inträngda.

Trötta och utslitna efter gårdagens hajk tog vi oss mot den lokala kyrkan där vi mötte upp befäl och bås. Småhungriga efter att ha smitit från hotellets frukost satt vi och väntade på att få tillåtelse till att få göra vår andra hajk till Fontainhas.

Vi haffade en aluguer som sedan tog oss längst kusten och upp i bergen. Efter en dryg timma av allsång och vackra vyer kom vi fram till den lilla byn, känd som tändsticksask byn, Fontainhas.

Vi gick förbi de pastellfärgade små husen och bestämde oss för att vandra en bit upp i bergen för att få ännu finare utsikt över havet. Väl en bit upp i bergen stannade vi, åt lite frukt och njöt av allt runt omkring oss. Uppslukade av platsen glömde vi nästan av tiden. Vi skuttade tillbaks till byn där vi på en sunkig, fast charmig uteservering väntade på vår aluguer. Solen sken starkt och det gjorde dagen hela tio tusen gånger bättre. Några pojkar sprang lyckligt förbi med en plastboll i handen till en större yta där de började sparka boll.

Vår aluguer kille dök upp kl 12 som utlovat och körde oss längst kusten till Porto Novo där vi väntade på att färjan skulle åka till Sao Vicente. När vi kom fram till Mindelo igen så skyndade vi oss tillbaks till båten för att äntligen få äta god och riktig mat! Efter två dagar av lång väntetid så var det riktigt gott med Lill-britts mat igen.

Efter middagen gick vi till strandbaren och där satt vi och pratade om våra olika hiker och allt vi hade sett. Beställde in lite snacks och annat. Det var ett riktigt bra avslut på två härliga dagar.

Hoppas ni har det bra där hemma!