Hamnvakt, kakor och bad i 15 graders vatten

Idag har riggförrådet storstädats och stagvajrarna blivit fettade. Under hamnvakten har vi (Midskepps) också städat inredningen och fixat med trossar. En typisk, helt okej hamnvaksdag som blev 1000 gånger bättre under tre fikat, då vi fick nybakta chokladkakor med dulce de leche glasyr på, bakade av backisarna, smakade fantastiskt!

Likt alla andra hamndagar var det uppställning 07.55. Vår vakt stod redo i selar och arbetarkläder vid denna stund, då vakten började direkt efter uppställningen. Vår vaktledare delade upp oss och skickade några till att fetta stagvajrarna och några att storstäda riggförrådet. Rigförrådet blev min och två andras uppgift för dagen. Med storstädning menas att tömma förrådet (fullt av tampar, segel, sling, järn mm), torka av alla prylar, hyllor, väggar och golv, sedan ställa tillbaka allt. Det tog sin lilla tid men vi lyckades och resultatet blev toppen. Under tiden vi städade kom vår överstyrman och avbröt vårt arbete då han behövde hjälp att byta ut en tross som slitits loss under natten. Skavskyddet av gammalt segel hade glidit av trossen så den slets sönder. Trossarna vi använder är väldigt rejäla och starka men ändå lyckades den gå av. Då förstår man verkligen hur mycket kraft som trossarna bär och hur tung Gunilla är.

Efter storstädningen var det dags för den dagliga städningen av inredningen, under däck. Jag städade toaletterna och elevkorridoren, inte super kul men väldigt skönt att det blev gjort. Det är sjukt hur smutsigt det kan bli under endast ett dygn. Eftersom att vi är så många så behövs verkligen denna dagliga städning.

Jag och tre andra kompisar bestämde oss för att ta ett dopp efter vakten, då vi kände oss väldigt trötta och smutsiga. Det var endast 15 grader i havet och vädret var inte heller på topp, men vi tog oss ett dopp från båten ändå. Jag skulle inte säga att det var skönt men lite kul i efterhand var det allt. Direkt efter doppet tog vi en varm, välförtjänt dusch.

Efter detta var det middag. Det serverades panerad fisk med kokt potatis och remouladsås, VÄLDIGT gott. Sedan hade vi bara fartygsvakt under kvällen/natten kvar, jag satt 2 timmar och efter det gick jag och la mig i min varma koj.

Flora Alderblad