Härlig fjärde advent

Nu blir mamma glad att det äntligen är jag som skriver. Denna söndag såg ut som de flesta andra söndagar hittills. Massa vind och riktigt go segling. Vi fick go lyxigt stek frukost med både bacon och stekta ägg. Jag själv trivs super med vår nya vakt tid, 8–12 för styrbord. Vi får en lång och trevlig stund under frukosten som vi kan ta det lugnt på och slipper stressa upp direkt inför vaktavlösningen. Midskepps backisarna mötte oss med julfeelingen på topp när vi kom upp och hade underbar stämning med julmusik och allt i byssan. Allt blir roligare med lite julmusik i livet.

På vakten idag, övade vi på att storm-beslå eftersom vi har en hel del skval runt omkring oss. Då ska man snabbt som ögat bärga och beslå för- och storröjlarna och även yttre klyvaren innan ”stormen” kommer. Vi tävlar mot varandra och de andra vakterna med hur snabbt och bra vi kan göra det. Superkul och massa skratt speciellt när vi ska upp och beslå röjen i regn och massa sjögång. Jag och en kompis skulle snabbt upp idag när de var på väg en litet ”stormmoln” med regn och beslå storröjen INNAN regnet skulle komma…. Jag kan glatt säga att regnet hann komma och de blåste och vi blev så blöta uppe i riggen. Oj vad vi skrattade. Regnet flög in i alla öron och rann långt ner längs ryggraden. Vi ska dock inte klaga på regnet nu. Hela riggen är fortfarande helt täckt från Saharaöknen med sand. Så lite mer regn som kan skölja av henne hade inte skadat. På vår vakt passade vi även på att ha lite knopskola och lackade och målade fint på halvdäck. Mer än så hann vi inte med förrän livbojsvakten slog 7 glas och vår dagvakt var slut för idag.

Eftersom det är söndag var det säkerhetsövning på schemat och inga lektioner. Idag var det en riktigt rolig säkerhetsövning, utrymningsöving. Den började som vanligt med att larmet gick och alla tog sig upp på maindäck och ställde upp sig i sina vakter. Vi vet aldrig innan vilken övning det är, så vi trodde som vanligt att det skulle vara något med att rökdykarna skulle komma eller att brandslangen skulle kopplas runt osv. Vi brukar inte behöva vara mer delaktiga än att stå lättillgängliga och synliga, så sköter befälen resten. Idag var det annorlunda. När vi kom upp och ställde upp, blev vi snabbt ner skickade igen med orden om att vi alla skulle lägga oss i våra kojer och stänga dörren. Väl nere gick larmet igen och ALLA lampor släktes. Vi tog oss ut i elevkorridoren och möts av att vätedörrarna blivit stängda. Det betyder att vi var instängda under däck och behövde ta oss ut genom nödutgången i taket utan hjälp från något befäl. Vi i hytterna närmast surrade loss stegen och jag lyckades hamna på att få klättra upp först och trycka och vrida upp luckan. Det var superkul att vi fick vara delaktiga i övningen mer än vanligt. Alla kom upp lugnt och sansat och vi fick stort beröm över att vi gjorde de utan stress och panik.

Till sist hade vi stormöte där vi fick mängder med info om hur vi ska fira jul bland annat och att nu på tisdag så ska vi ha som en ”Olympic tävling” mellan vakterna. Det ser jag verkligen fram emot och de ska bli superkul.

Elsa Lindqvist