Hej alla där hemma i kalla Sverige!

Idag har varit en av de varmaste dagarna till havs hittills och därmed en av de värsta för dem under däck.

AC:n som de flesta av er antagligen känner till vid det här laget, har nämligen slutat att fungera och det är numera ständigt kö till de få tillgängliga duscharna ombord. Kaptenen har beställt reparation i Mindelo, men tills dess får vi helt enkelt föröka att klara oss utan.

Idag har för övrigt varit en relativt händelserik dag med manöverbordövning, delfinskådning och stormöte ute på halvdäck. Vid stormöte för dem som undrar, samlas samtliga befäl och elever för att diskutera den föregångna veckan ombord, både det positiva och det negativa.

I skrivande stund återstår nu enbart tio timmar av det första relativt långa segelbenet till Kap Verde, men trots att den snart har gått en vecka sedan vi lämnade Las Palmas så känns det som att det bara var några dagar sedan vi först anlände till Gunilla i Marocko. Dagarna ombord går alltifrån långsamt och de kommande sjutton dagarna över Atlanten känns inte alls lika skräckinjagande längre som efter det första sjöbenet, då majoriteten led av antigen feber eller sjösjuka.

Gott nytt år och tack för mig!

Gabriel Forsberg, Styrbord