Hejdå Lübeck!

Idag var det dags för avsegling! Vi lämnar nu Lübeck och rattar mot Cherbourg. Sammanfattningsvis har Lübeck överträffat ALLA mina förväntningar. Jag föreställde mig en relativt simpel och rastlös vecka men möttes istället av en fantastiskt vacker stad fylld av historia, fina smågator och trevliga människor.

Vi kastade loss imorse men eftersom att jag inte hade vakt förrän vid 12 så passade jag samt resten av midskepps på att få lite extra sömn. När Simon kom och purrade oss kändes det som att vakna ur en koma då jag både sov extremt djupt och drömde väldigt mycket. Vi valde då att hälla i oss mängder av koffein, vilket vi ansåg vara det enda rimliga alternativet för att optimera vakten. Vi var nämligen ett gäng som handlade inför sjöbenet igår när vi hittade en del energidrycker som av okänd anledning var på utförsäljning. Som hittat tänkte vi och plockade på oss lagom många var :))) Trots att jag vet att mamma inte kommer glädjas överdrivet mycket av läsa det så ska jag ändå erkänna, med backning av överstyrman Oskar, att det var ett vinnande koncept. Trots att Oskar inte är medveten om den bakomliggande orsaken till att jag låg på kurs hela vakten. Dagen kändes alltså väldigt tidigt fulländad, då kan ni ana lyckan av beskedet om att vi skulle pausa vakten en stund för resans första badstopp. För att inte nämna att kockarna bjöd på glass till tre-fika, uppenbarligen vidtog dom de åtgärder som krävdes för att vi skulle bibehålla samma energinivå som tidigare!

Badstoppet var extremt uppskattat i värmen och vi voltade och hade oss i vad som kändes som flera timmar.

Strax därefter var det dags för resans andra stormöte. Denna gången började likt alla andra gånger med att alla 44 elever frivilligt knökar ihop sig onödigt mycket på halvdäck och lyssnar på befälens punkter. Mötet övergår sedan i ett båtråd där två representanter från varje vakt framför vaktens synpunkter på i princip vad som helst.

Eftersom att alla lektioner är inställda på första seglingsdagen så passade vi på att kolla film med andra vakter som vanligtvis inte har frivakt samtidigt som oss. Vi kollade på ”pojken i randig pyjamas”, en film som fått ett mycket större djup hos mig efter vårt besök på Neuengamme igår!

Svallvågorna av koffeinet var fortfarande i rullning när det var dags för att sova inför nattvakten. Efter drygt 20 min av vändande och vridande i kojen valde jag att ge upp. Istället tog jag upp datorn och pluggade i två timmar. Denna gången kändes Simons purrning som en lättnad då jag hunnit bli väldigt sugen på att få umgås med folk igen.

När vi kom upp på däck möttes vi av ett oväder som bjöd på blixtar var femte sekund typ. Eftersom att jag var post tog jag mitt ansvar på högsta allvar. Speciellt som livbojsvakt då min uppgift är att hålla koll på vilka och hur många som är på däck. Vi alla var verkligen medvetna om det faktum att om någon faller överbord så är det kört. Men det var faktiskt väldigt givande och spännande att arbeta under de förhållandena då vi tidigare inte alls haft liknande väder.

Jag hoppas ni mår bra hemma i Sverige och att ni har lika mycket energi som oss i midskepps!

Zelda Ekelund, Midskepps