Hejdå Mindelo

17 dagar, det är så länge vi ska vara ute på havet i sträck och igår åkte vi. Denna dag var den första riktiga dagen, den exakta som vi kommer ha resten av alla dagar. Dagen innan som egentligen var vår första användes bara för repetition och var allmänt lugn, 10 dagar i land får en verkligen och glömma det man lärt sig på sjöbenen. Nu på sjöbenet över atlanten bytte vi även vakter vilket förstörde allas rutiner. Detta syntes också väldigt tydligt på vakten.

Det första vi gjorde på vakten var en tamprepetition som möttes av skam. När våra befäl insåg att vi knappt kunde någonting möttes vi av hårt arbete resten av vakten. Det märktes verkligen att alla vakter är på olika nivåer inom segling och det påverkade naturligtvis även befälens förväntningar. Nu när vi i styrbord har roterat till 8–12 vakten från 4–8 vakten har vi även tagit över det underbara uppdraget som är att städa hela insidan av båten. Man kan dock ändå säga att det är rättvist då vi har det schemat som mest liknar en vanlig skoldag.

Efter en hård vakt på morgonen så är det alltid lika skönt att få i sig lite mat i magen. Med vår nya vakt får vi lunch och en rejäl paus mellan slutet av vakten och lektionernas start. Efter en fin portion potatis och purjolökssoppa och en skön vilopaus så satte vi i gång lektionerna med en hamnsammanfattning, alla var så nöjda med Mindelo så att de flesta tyckte att det var den bästa hamnen hittills. Alla tog såklart också upp hur hamnen blev lite väl trög efter alla dagar, de flesta åkte ju inte ens in till hamn de sista dagarna.

De andra lektionerna var ganska lugna på det sättet att man fick arbeta vart man ville. Efter de lektionerna så blev det middag med en riktigt god Dahl gryta med ris. Efter middagen så visade sig för första gången det bästa med 8-12 vakten, 3 timmars vila. När vakten började så blev vi meddelade om att det skulle vara en squallövning någon gång under vakten. En squall är en storm som kommer utan någon förvarning alls så alla måste kunna rutinen ifall en dyker upp. Efter det så fortsatte vi lära oss tampar fram tills fikan och nästan direkt efter det så sattes övningen igång och det var mycket mindre kaos än vad jag förväntade, även om det kändes som att man inte kunde någonting hade repetitionen innan så fräschade det ändå upp minnet. Efter det vilade vi till slutet av vakten och det blev även ett litet luciafirande vid övergången då vi byter av 12-4 vakten vid midnatt.

Anton Clementz