Hejdå Reykjavik!

Idag är det den 23e Augusti och det är dags för TS Gunilla att kasta loss alla trossar och ge sig ut på nord atlanten igen, med kurs mot Belfast.

För mig så började dagen lite tidigare än för de flesta ombord. Redan 04:30 var det dags för mig att sitta landgångsvakt. Vaktpasset var lika stillsamt och långtråkigt som vanligt. När vakten närmade sig sitt slut blev vi bemötta av en grym soluppgång, samtidigt som expeditionskryssaren Star Pride anlöpte hamnen, samma fartyg som låg förtöjt när vi la till för 6 dagar sedan. 06:30 kom min avlösare och jag kunde gå av vakten, för att lite senare trycka i mig en rejäl frukost.

Idag var det nämligen dags för oss att ta farväl av Reykjavik. Direkt efter uppställning klockan åtta hade vi en snabb vädergenomgång. Sedan började vi sjöfartare och den arbetande vakten med förberedelser inför avgång. Detta innebär att vi lossade skavskydd på trossar, satte upp elevtrålar längs relingen, förberedde länsportar på däck men även kopplade ur landström och lossade färskvatten slangen. När vi var färdiga med alla förberedelser och fartyget var klart för att gå till sjöss, var det dags att kasta loss. Vi fick lite hjälp med att lossa trossarna av vår avgående bås Tove som stod på kajen med väskorna. Efter att vi lämnat henne på kajen, gick vi ut ur hamnen för maskin och vinkade hejdå till Reykjavik.

Nu några timmar efter avgång har vi bra vind i seglen och gör cirka 7 knop på en stabil kurs mot Belfast.

Jonathan