Hej från Lissabon!

Nu har värmen även kommit till oss. Kändes lite jobbigt när ni därhemma hade bättre väder än vad vi har haft här men idag har värdet varit på topp igen med stålande sol och en behaglig värme. Iallafall för dem elever som surfade på stranden men för oss vakthavande midskepps har värmen varit påtaglig.

På uppställningen syntes idag två nya ansikten, nämligen Torben (kapten) och Martin (bås) som imorse mönstrade på Gunilla. Kul att ha er tillbaka! Både Karin och Hans ska alltså lämna Gunilla om några dagar och flyga hem till Sverige igen.

Hamnvakten idag har egentligen sett ut som vanligt. Vi har inte lika mycket underhållsarbete att göra nu när slutet börjar närma sig, så dagarna ägnas mest åt att slutstäda. Jag och min hyttis Lovis fick uppdraget om att slutstäda soprummet, låter kanske vidrigt för er därhemma men det slutade med att vi båda två slickade på skotten för att övertala Harry om att det var rent och fint.

Efter vår goa lunch, caesarsallad, var det dags att olja backen och styrbordsidan på huvuddäck. Först sattes skyddsglasögon på ögonen och sen handskar på händerna, eftersom vi skulle använda kaustiksoda, som Anja berätta var extremt farligt om det kom på huden eller i ögonen. Vi fortsatte sedan med att olja däcken vilket både var ett myglarjobb men även väldigt tillfredställande, då vi använde rollers. Men problemet blev bara att man tröttnade på jobbet, egentligen är ju alla jobb så här. Så jag och Zelda var väll inte så noggranna i slutet vilket ledde till en pyts utspilld av olja. Men som tur var hann vi torka upp och sprida ut det på däck innan Oskar såg det!

Dagen har även gått ut på att försöka övertala överstyrman Oskar om att få åka Wakeboard med MOB-båten Berit. För tillfället går det lite segt, men det ryktas om ankring på nästa sjöben så innan dess ska vi ha försökt övertalat honom. Andrestyrman Leo mönstrar på imorgon och det var han som köpte in vår Wakeboard, så jag tänker att vi får ta oss en snack med honom också när han kommer!

Syns om 2 veckor, kram Julia

Midskepps