Hej på er där hemma!

Mitt dygn började vid vaktavlösningen klockan 00 inatt, det var dags för midskepps sista vakt innan ankomst i Cherbourg, Frankrike.

Styrbord, som vid denna tidpunkt skulle bege sig till kojs gav oss ledtrådar som slutade i en skatt i stora mässen. Skatten bestod av inget mindre än ett kärleksbrev och godis! Vi blev så himla glada, det var en perfekt start på vakten, som förövrigt var helt underbar.

Vi hängde med styrman Oskar och vaktledare Anja inne i nav-hytten. Snackade om loppisar, kanal 16 och allt där emellan. Det spelades gitarr och vi kom på den fantastiska idén att väcka babord med skönsång. Purrning här på båten är heligt och vi alla är mycket kinkiga kring hur vi vill bli väckta. Därför tog det ett tag att övertala Oskar, som påstod att vi skulle bli för fnissiga efter att ha käkat godis. Han har börjat lära känna oss ordentligt och vet att det inte är ovanligt för våran vakt att få en rejäl sugar high. Tillslut blev det bestämt att purrningen skulle ske med Fred Åkerströms ”Jag ger dig min morgon” och det var faktiskt extremt uppskattat av babord som gav oss en applåd innan det var dags för oss att få sova.

Vid 12 vaknade vi upp i Cherbourg. Allihop käkade lunch tillsammans för att sedan bege sig ut på äventyr. Jag och Persson tog en sväng själva, kikade in den fina staden och köpte fika för att sluta upp med dem andra. Fikat bestod av: Mozarellafylld baguette, macarons och såklart, sura snören. Vi var ett stort gäng som fikade på torget precis vid Gunilla. Vi konstaterade att detta helt klart är en stad i vår smak, det känns skönt att det är så himla lugnt men någon dag ska vi ta en bussresa härifrån för att se lite annat.

Efter middagen var det dags för dagens höjdpunkt: fotboll. Stämningen var på topp när hela gänget lämnade Gunnis, vi hade musik på högtalare och alla var helt galet taggade. Mitt lag bestod av mina ”krokkompisar”, alltså dem jag delar krok med samt två andra grupper krokisar. Jag skriver ju om fotbollen så ni har säkert redan listat ut detta men för att förtydliga, mitt lag vann. Fotbollen var helt klart en succé och efteråt gick vi för att handla lite snacks inför en vandring tillsammans med franska skolelever imorgon. I skrivande stund sitter jag i stora mässen och har tillsammans med Elin och Alicia precis ätit en kiwi MED skalet på!! Alla mina instinkter sa nej men det var faktiskt ganska gott. När jag väl skriver om ätbara ting vill jag passa på att berätta om dagens macaron. Bottnen samt toppen var i hallonsmak, fyllningen bestod av färska hallon, litchi och något krämigt. Den var inte äcklig.

Nu är det dags för oss att sussa. Hoppas att ni har det bra i Sverige!

Elsa Gjertsson, midskepps