Hej Sverige!

Lite text Idag vaknade vi upp på Gunilla (somliga en aning tidigare än andra), till ännu en varm dag här i Kap Verde. innehåller koka ord...

Ombord finns hemlängtan, men det blir en aning lättare att förtränga när det finns vita stränder med turkosblått vatten, bergstoppar längs horisonten och spännande gator med färglada hus som kan distrahera en från att sakna nära och kära. Jag tror dock att alla ombord saknar att sova i en riktig säng, i ett rum som inte är 30°C varmt och kvavt. Det skulle allt vara riktigt skönt.

Under morgonuppställningen, där vi som vanligt slår glas (åtta slag i skeppsklockan) och hissar både den svenska och den kap verdianska flaggan (vilket jag fick äran att göra denna morgon), var vi idag en aning färre elever än vanligt på däck. Tidigt imorse tog Babord och halva Midskepps färjan över till Santo Antao, för att idag och imorgon hajka på den en aning mer folktomma och grönskande ön.

Jag får ju ta och säga att jag tycker en aning synd om er som måste läsa om min dag och inte deras, en dag som denna. De hade antagligen kunnat skriva om svindlande höjder, fantastiska vyer, stup som störtar rakt ner i havet, trevliga människor och andra spännande upplevelser. Jag kan endast berätta för er om svårdiskade plåtar, fällda tårar över hackad lök, en och en annan möglig potatis samt kaffemaskiner som strular. Ni förstår kanske att jag har varit i byssan (köket) idag, och även om det har varit roligt så måste jag erkänna att det kanske inte är det mest intressanta att skriva om.

Vad som å andra sidan har hänt ombord, förutom matlagning, städning, rostknackning och annat underhållsarbete, är ett byte av några befäl ombord. Vår härlige kock, John, samt käraste dos, Arya, åkte i förmiddags, för att ta första bästa flyg hem till Sverige. Detta är såklart mycket tråkigt för oss (om du läser detta Arya så kan du veta att vi redan saknar dig något enormt, nästan lika mycket som vi saknar din hårddisk med filmer), och även fast vi vill ha dem tillbaka har vi istället fått nye kocken Åke och mysiga (tant) Anne-li, så vi kan inte riktigt klaga.

Annars finns det inte så mycket att berätta om idag, men ni ska veta att vi alla är taggade inför imorgon, för då blir det vår tur att lämna Gunilla. Innan dess ska styrbord ha nattvakt (vilket jag till min lycka slipper eftersom jag är i byssan, även om jag kommer behöva gå upp imorgon kl. 05:00 för att fixa frukost), så därför ska vi försöka somna så tidigt som möjligt ikväll, så att alla ändå får någon sömn innan hajken.

Hälsningar från Karin Hansson, Styrbord.