Hej Sverige och gott nytt år!

Idag är det nyårsafton vilket känns väldigt konstigt, tiden går fort.

Det är nu sjödag sex och alla dagar börjar gå in lite i varandra, man får nästan svårt att skilja på vad man gjorde vilken natt, men snart är vi framme på Kap Verde. Vi gick upp som vanligt och gick på vakt som vanligt. Idag sysselsatte vi oss med underhållsarbete som att knacka rost, lacka och måla hela dagen.

Under kvällen var vårt befäl snälla och tog över båtkörandet i ett par timmar så att vi elever kunde fira nyår. Vi hade en supermysig middag med glass och hemmagjorda maränger till efterrätt och sen gitarrspel och sång på fördäck för några av oss. Vid midnatt ringde vi in det nya året med skeppsklockan. Det är en gammal tradition på segelfartyg att den äldsta och yngsta på båten tillsammans ska ringa in det nya året, så kapten och en elev slog fyra glas var i klockan och sedan gick 12-4 vakten på vakt som vanligt. Detta har varit en nyårsafton som alltid kommer att kommas ihåg som speciell, för det är ju inte varje dag som man får fira nyår på en båt ute på Atlanten.

Jag hoppas att ni alla får en mysig kväll, det var allt för mig!

Liza, Styrbord.