Hemlängtan

Ännu en dag till sjöss som ser nästan identiskt ut som den igår, och i förrgår och dagen före det.

Inte så mycket nytt med andra ord. Det blir kallare och kallare och jag har nu inga mer lager kläder att ta på mig på nattvakterna. Det är heller inte så mycket att göra på nattvakterna och man vet att det är illa när vakten vill gå in och städa för att ha någonting att göra. Det kan också bero på att det är kallt men lite smått uttråkade börjar vi nog bli.

Det är inte så långt kvar på resan nu och jag har försökt att räkna ner dagarna men eftersom vi inte vet vilket datum vi kommer hem har nedräkningen stått på 7 dagar i typ 5 dagar. Därför funderar jag i att ge upp med det och fortsätta räkna dagarna till havs istället. Eftersom vi inte haft så tur med vädret ändras ankomstdatumet hela tiden, med motvind och motströms gjorde vi 1,5 knop. Hoppas snart vinden vänder, annars lär vi vara hemma någon gång till jul.

Jag längtar hem trots att jag vet att alla sitter i karantän, att toapappret är slut, att vi inte kommer kunna gå i vanlig skola och att man kommer vara dyster, deprimerad och ensam. Jag kommer inte möta folk så fort man kliver utanför hyttdörren även om kl är 3 på natten, jag kommer aldrig mer få bevittna de finaste solnedgångarna eller höra de konstigaste och roligaste konversationerna. Men har man hemlängtan så har man, och kommer förmodligen sakna Gunilla några dagar efter jag kommer hem även om det känns som en omöjlig tanke i just nu.

Vi ses snart. eller till jul. Ingen vet….

Kram

-Henriksen, Babord