“Hold i hop in the group”

”Nu har vi avklarat nästan precis en vecka ombord på den gamla trotjänaren Gunilla, åh så fin hon är! Veckan som gått har präglats av spänning, nerver och förväntningar inför den sista och tredje resan innan vi kommer hem och ska samla vuxenpoäng på riktigt(!) med studenten runt hörnet. Det kommer innebära att ett flertal av oss tar på sig rollen som arbetslösa, en annan del har tagit saken i egna händer och sökt jobb, medans den sista och minsta delen väntar (ivrigt?) på att sätta sig bakom skolbänken igen, för att bli något stort, något viktigt.”

Så här lät det när jag skrev min första blogg, ungefär en vecka in på resan. Saker och ting har förändrats. ”..spänning, nerver och förväntningar…” är tre ord som är tolkningsfria och bytt innebörd under resans gång. Vi är inte längre spända vad Gunilla har att erbjuda, snarare trötta på henne. Nerverna är inte längre kopplat till hur vår tredje och sista resa kommer att bli, Istället huruvida vi kommer att ta en proper student eller inte. Förväntningarna på att vi skulle få en toppen resa har svalnat av. Nu handlar förväntningarna om att få se alla föräldrar, mor/-farföräldrar och vänner, vänta på oss på björnhuvudet. En utpräglad målbild vi haft framför oss sedan beskedet att vi skulle ta henne hem kom. En målbild som gör det lite lättare för oss när det känns tungt.

Att samla vuxenpoäng kan även det bli problematisk. Flertalet av oss som skulle ta rollen som arbetslösa blev snabbt en tydlig majoritet. Flera besked från olika arbetsgivare har under resans gång mejlat att det inte längre kommer att kunna ta in sommarvikarier på grund av de rådande omständigheterna. De rådande omständigheterna har istället gjort att nästan alla ombord valt att söka sig till olika universitet och folkhögskolor. ”…att bli något stort, något viktigt.” Kommer vi alla att bli oavsett vilken väg vi väljer att gå och det kan inte några som helst omständigheter rå på!

“Hold i hop in the group” för “vi gör ändå det här tillsammans” är klassens slagord som vår fantastiska dos Anne-Li introducerat till oss. Mer sant kan det inte bli. Orsaken till att vi kommer klara detta, är att vi tillsammans är ett fantastiskt gäng. Ett gäng som bryr sig om varandra, ett gäng som skrattar tillsammans och ett gäng som gråter tillsammans. Att vi skulle gå runt och vara ledsna, arga och klaga på omständigheterna är onödigt förbrukad energi. Vi har oerhört kul med varandra och med den respekt vi ger oss själva och varandra kommer resan att fortsätta på det viset.

Ta hand om varandra, vi kommer snart och hälsar på!

Med vänliga hälsningar,

Era favorit barn, barnbarn, elever och vänner.

Edvardsson