Höstkyla bland palmerna

En dag som bjöd på Spaniens första riktiga höstkyla, utflykt under staden till stranden och en inblick till medelhavets många djup.

Denna morgon var den kyligaste hittills på denna resa. De flesta stod huttrandes med varma byxor och jackan på vid uppställningen och bara väntade på att få komma in i den lite varmare elevinredningen. Tore lämnade Gunilla igår kväll och Martin, vår nya DOS som anlände i söndags, stod på plats istället för honom vid dagens uppställning. Vi blev informerade om dagens händelser, som idag var ett besök för alla naturelever på ett marint center en liten bit utanför centrala Barcelona, i en del som heter Badalona. Vi skulle ta tunnelbanan dit och när midskepps kom tillbaka till båten så var det vakt som gällde.

Vi gjorde oss iordning och gick som samlad trupp mot närmaste metrostation. Solen hade stigit upp från horisonten och strålade på den klarblå himlen. Man skulle kunna ha trott att det var varmt och skönt ute men nej, det var fortfarande rätt svalt i denna spanska storstad. Man kunde verkligen känna att hösten hade nått även till dessa breddgrader.

Badalona var en underbar del av Barcelona, en liten och mysig stad med små gator och gränder. Möjlighet till shopping och caféer med uteserveringar bredvid den vackra stranden. Vi traskade genom denna mindre kopia av storstaden vi precis lämnat och gick på strandpromenaden som kantades av höga palmer och bänkar med folk som njöt av höstsolen.

Det marina centret låg precis vid havet och vi välkomnades varmt av de som arbetade där. Först så hölls en föreläsning om hur havstemperaturen förändras genom året och även då hur det marina livet påverkas. De använde växtplankton som exempel för havets alla organismer då de är en av grundpelarna i det maritima ekosystemet.

Vi fick även ta del av hur havsbottnen det ser ut på olika djup i medelhavet och vilka organismer som kan tänkas leva där genom att titta på de akvarier de hade på det marina centret. De hade samlat växter och djur på de olika djupen, från 30 cm till 30 meters djup, och så som de hade byggt upp miljöerna så var det lätt att tänka sig hur det såg ut på dessa djup av havet.

När vi var klara på centret så tog sig alla till tunnelbanan och åkte hem igen till Gunilla där vakt den resterande delen av dagen väntade midskepps.

Amanda Medin, midskepps