Idag var det dags för avfärd, äntligen

Tampa var fint men nu finns det inte så mycket mer att upptäcka och plånboken blir tommare för var dag som går.

Alla ser nu mera ut som tomater och räkor och jag tror inte att det skadar med någon vecka utan strand och sol, eller sol finns det ju ändå. Vart man än går är det extremt varmt, knappt skuggan funkar som flyktplats och med samma temperatur under däck som över däck så går det inte att ta sig undan. Bästa platsen på båten för avsvalkning är utblåset för ventilationen uppe på däck, där kan det nästan kännas som under 30 grader. Innan avgång välkomnade vi våran lots ombord, om man tänker på en man från Florida så är detta nog stereotypen. Fisketröja och kamouflagekläder, stora solglasögon, keps tillsammans med ett stort skägg och muskler av bodybuilding storlek.

Hur som helst tog vi oss iväg från hamnen, men Tampa Bay är väldigt stort och lotsen stannar några timmar till innan han hoppar på en båt iväg från oss. Solen lyser och hjärnkapaciteten blir bara lägre och lägre ju längre man befinner sig utomhus. För de som har bränt sig så är solen tio gånger värre och det känns som att huden fräter, själv har jag lyckats bränna mig på benen och i varje steg så påminns jag om hur gärna jag hade använt solkräm dagen innan. Jag önskar också att jag hade köpt med mig mer godis innan vi åkte. Jag har ett antal djungelvrål påsar i min garderob men vi får se hur länge de räcker. Jag tror dock att jag har spenderat tillräckligt på våran närmaste butik. Det blir såpass mycket att när man kommer till kassan för att betala så bemöts man av “Hello Swedish Guy!”. De tyckte att det skulle bli lite tråkigt nu när de inte får se oss längre men önskade oss en trevlig resa. Personerna i kassan har också varit några av de få sam faktist bryr sig om vad vi håller på med och inte direkt börjar prata som sig själva. Det var några personer som var på båten bredvid oss som började prata med mig. Jag hann bara berätta att vi var från Sverige och var här med skolan innan jag blev fast i en lång utläggning om hans segligserfarenheter och allt annat intressant som han har gjort de senaste åren.

När vi kom lite längre ut på havet hade vi en välbehövd brandövning och nu hoppas vi bara att vi får en fortsatt skön segling till Charleston.

Rasmus Backman, Babord