Ingen matlust

Idag lämnade vi Cherbourg vid 09:00 vilket innebor att det var min vakt (8-12) som fick första vakten till sjöss det här sjöbenet. I Cherbourg bytte vi vakttider vilket fick blandade åsikter. Det var lite skumpigt under de första timmarna innan vi kom ut på öppet hav. Faktum är att det var så pass skumpigt att utkiken inte kunde stå på backen utan att denne blev totalt sjöblöt av de starka vågorna.

Själv kan jag inte säga att detta var min bästa dag ombord. Från att tidigare ha varit den som inte blir sjösjuk, mådde jag idag ganska illa. Att jag först var tänkt att vara backis hjälpte inte särskilt mycket då jag inte ens kunde skära en grönsak. Mina händer skakade nämligen otroligt mycket vilket resulterade i att jag vid varje försök, missade grönsaken och landade med kniven på bänken istället. Då jag inte var till särskilt mycket hjälp i byssan bytte jag med en av posterna istället. Uppe på däck var det inte särskilt mycket fart på någon i vakten. Det fanns nämligen inte särskilt mycket att göra de där första timmarna till sjöss. Vinden kom rakt mot oss så inte heller kunde vi sätta segel. Till lunch serverades det pasta med ett vidt urval av grönsaker. Det var säkert gott, om det inte vore för det faktum att jag inte åt lunch den här dagen. Något underhållsarbete var inte riktigt lägligt att göra just då, men vi lyckades ändå spänna upp de tampar som skulle kommas att användas som hajnät i framtiden. Vädret var bortsett från blåsten, helt dugligt. Solen sken och någonstans bakom de gråa molnen gömde sig den blåa himlen. Regna gjorde det dock inte, vilket var väldigt skönt.

När vakten var över klockan 12:00 var allt jag ville göra gå ner och sova. Det var också det jag gjorde. Middagen missade jag, inte för att det spelade så stor roll egentligen. Jag hade ändå ingen matlust. Klockan 19:30 steg vi upp igen då det var dags för nattvakten. Detta var vår första nattvakt med 8-12-vakten vilket också innebor att det var första städningen till sjöss för oss. Eftersom jag var post vet jag inte riktigt hur det gick med städningen, men jag kan tänka mig att resten av vakten gjorde ett helt exceptionellt jobb. Klockan 00:00 var det återigen dags att gå av vakt för att välkomna den nya 00-04-vakten till deras första nattvakt.

Elin Mattsson