Inget gung och ett galet skolbesök

Att vakna på morgonen i hamn är alltid lika underbart eftersom att man då slipper känslan av att bli inkastad i skottet (väggen) för att det gungar.

I denna hamn har det, i alla fall för mig, varit extra skönt eftersom att vi, som ni allra flesta där hemma redan vet om, tagit oss över Biscayabukten. En minst sagt gungig och näst intill stormig upplevelse där sjösjukan fanns i luften hela tiden.

Från att inte ha kunnat jobba särskilt aktivt på vakterna, behövt vänta med att gå på toa i cirka 12 timmar och en natt sova i seglarbyxor på grund av sjösjuka är det så skönt att äntligen vara i Spanien. En fast mark att kunna gå normalt på och få se vad denna del av landet har att erbjuda är jag taggad på! Idag stod skolbesök på schemat. Vid 10:30 tiden satt alla elever i den hyrda bussen och vi började rulla mot skolan.

Väl på skolan blev vi välkomnade genom en presentation och små kortfilmer om skolan och Galicien. Efter lunchen var det dags att möta upp eleverna som de allra flesta av oss redan hade träffat igår. Hela skolbesöket var mycket olikt våra tidigare i andra länder. Detta kan ha berott på begränsade kunskaper i engelska hos dem spanska eleverna, men trots det blev det ett av de bästa besöken hittills enligt mig. Istället för att sitta ner och intervjua och samtala dansade vi mestadels av tiden till hög musik, oftast spansk sådan.

På eftermiddagen var vi tillbaka i den stad Gunilla ligger ankrad i och det var äntligen dags att få upptäcka La Coruña. Staden kan kort beskrivas som mysig med små gamla kvarter blandat med modernare byggnader och kända klädaffärer såsom Mango, Zara och Bershka. Efter ett tags vandring och shopping började vi alla känna oss lite hungriga och valet av middag var lätt, den omtalade thairesturangen var givet. Som ett perfekt avslut på dagen köpte vi glass och bunkrade upp med lite godsaker inför morgondagens utflykt.

Efter en relativt lugn och rolig dag ligger jag nu i min koj och ska snart släcka lampan och vetskapen om att det inte kommer gunga allt för mycket de närmsta dagarna gör mig så tacksam och glad.

Elin Torgersson, Styrbords vakt