Isle of Wight

Det har pratats om att åka till London i flera veckor, men efter att ha konstaterat att det var för krångligt och dyrt åker jag med några andra till Isle of Wight. En stor ö med mycket att upptäcka bland annat gamla slott och stora klippor.

Klockan 01.15 purras jag av den trötta fartygsvakten men jag måste ha varit ännu tröttare då jag somnade om och var tvungen att bli purrad igen. Väl uppe på däck kom jag med en filt och kvällsteet i varsin hand för att vakta båten med Elin i en timma. Det är inte så jättemycket som sker eller kan ske på bryggan som vi ligger vid eftersom det är ett instängt hamnområde. Oavsett ska man sitta och vakta båten så inget skumt sker. Personligen tycker jag att det är ganska mysigt att sitta som landgångsvakt eftersom det är en av de få tillfällena man har att inte bli störd av någon annan. Efter en timma gick Elin ner och purrade Linnea så då satt jag och Linnea och pratade om diverse saker. När min vakt var klar 03.30 Purrade jag Elin R för att det var hennes tur att sitta som landgångsvakt. Då var det dags för mig att gå och lägga mig så jag fick tillräckligt mycket sömn till vår utflykt.

Tre och en halv timma senare blev jag purrad till frukosten som vanligt. Det var inget speciellt med dagens frukost förutom de att jag hade köpt reeses puffs till min yoghurt. Efter frukosten gjorde jag min vanliga rutin som är att borsta tänderna och sedan ta en snabb tupplur innan uppställning. Strax innan uppställningen purrar Maxi mig och jag tog på mig kläder och gick upp i mina tofflor. Väl på uppställningen slog vi åtta glas, hissade den svenska flaggan i aktern och sedan den brittiska sjöflagan på stordäck.

Efter det var vi fria, som vanligt gick jag ner och la mig igen eftersom jag inte kände någon brådska till något. Klockan 10 blir jag väckt av en stressad Ebba som säger att färjan går om 15 min så jag stressklädde mig så snabbt jag bara kunde, knöt mina skor och sprang upp i lejdaren för att komma ut till ett typiskt brittiskt väder. När vi väl var ute på bryggan var det bara 10 minuter kvar tills färjans avfärd och vi hade ingen aning om vart färjan var. Så vi gick med långa snabba steg den vägen som Google-maps visade oss men det visade sig att den vägen var avstängd. Då fick vi istället fråga oss fram genom de lokala britterna. Alla britter är väldigt snälla, de svarar artigt på ens frågor och är intresserade av vad man själv har och säga så det var inga problem mad att fråga och guidning. Alva frågade de närmsta paret och dom berättade glatt om hur man skulle gå. Vi försökte oss sedan på att gå den vägen dom hade hänvisat oss om att ta men ändå hamnade vi fel.

Vid det här tillfället hade tiden runnit ut och färjan hade åkt men då hittade vi även färjeläget. Som tur var gick färjan en gång i kvarten så det spelade inte någon vidareroll om att vi missade den första färjan. Det tog ungefär en kvart att åka från Portsmouths hamn till Island of Wright. Det första man möttes på Ön var en väldigt lång brygga. Bryggan var ett par hundra meter lång och hade även en tågräls för de som inte orkade gå den sträckan. Anledningen till att bryggan var så lång var för att stranden under var extremt lång grund och vattennivån i engelska kanalen skiftar extremt mycket under tidvattensperioderna. Så när vi kom till ön var det vatten upp till barriärerna men när vi åkte hem fanns det en strand på 200-300 meter.

Våra planer på Isle of Wight var att åka till mitten av ön och andra sidan av ön eftersom det fanns slott i mitten av ön och på andra sidan av ön fanns det fina klippor. Men vi insåg snabbt att vi inte hade ekonomin för att göra den utflykten då det kostade 200 kr per man och bara färjan dit kostade lika mycket. Istället stannade vi i samma stad som färjan la till vid och utforskade den lite. Det fanns inte jättemycket att se, vi hittade några roliga souvenirbutiker samt letade vi efter secondhand affärer vilket vi hittade gott om. Efter en liten shoppingrunda i staden var vi alla utsvultna. Då beslutade vi oss att hitta en restaurang som lagde fish and chips vilket det fanns flera av. Jag är inte jätteförtjust i fisk så jag köpte en knycklig hamburgare, pommes och sedan deras special kost. Det som var unikt med just den restaurangen som vi köpte mat ifrån var att de panerande och friterade vad som helst. Så jag köpte till 2 friterade oreos och 2 friterade haloumis. Den friterade haloumin var förvånansvärt god och de friterade oreosarna smakade mer som deg.

När vi hade käkat klart fortsatte vi oss ut i stan och stannade vi i ett litet café där vi tog en eftermiddagste och satt och tog det lugnt i någon timma. Efter det kände vi os klara med den ön och begav oss tillbaka till båten för att fortsätta våran dag.