I Taghazout

Idag har jag fått uppleva Taghazout medan andra har fått se den stora marknaden, souk, samtidigt som resterande av oss var kvar på båten och lärde sig att sätta segel under sin vakt.

Dagen började med att vi klev upp ur sängen och åt den efterlängtade ägg- och baconfrukosten, därefter följdes den dagliga morgonuppställningen som sker klockan 08:00 och efter det bar det iväg. Vi började med att ta en promenad ut ur hamnområdet till busshållplatsen som sedan skulle ta oss till Taghazout.

Taghazout är en gammal fiskeby som nu används flitigt av entusiastiska surfare då stranden och vågorna är som bäst just där. Själv tog jag en cappuccino på ett gulligt litet fik tillsammans med några i klassen, därefter gick vi runt och efter det valde jag att åka tillbaka till Agadir medan några stannade kvar och resten tog bussen vidare till souk, en gigantisk marknad som har allt från kryddor till pipleksaker, marockanskt te till toapapper.

När jag och ett par vänner kom tillbaka till Agadir satte vi oss och åt samtidigt som vi passade på att ringa våra nära och kära. Efter det var klockan redan efter fyra och då bestämde vi oss att promenera tillbaka till Gunilla där midskepp fortsatte sin långa vakt. Dagens ”pricken över i:et” var den goda maten, rostbiff med potatissallad, väldigt gott. Nu ska jag gå och lägga mig i förhoppning om att bli frisk från denna förkylning!

Kram, Ebba Bergman