Kampen om titeln ”den bästa vakten

En lång, varm och svettig arbetsdag avslutades på bästa vis med en turnering i beachvolleyboll emellan vakterna. Där skulle en viktig fråga besvaras. Vilken är den bästa vakten egentligen?

Som vanligt blev vi purrade klockan sju på morgonen, men det vet nog de flesta som läser dessa bloggar. Idag var det något jobbigare att stiga upp, eftersom att vi skulle ha vakt och jag visste att vi behövde fortsätta att tjära. På detta skulle det även bli uppemot trettio grader under dagen. Att då klättra och kravla runt i en stor overall var kanske inte det roligaste jag kunde tänka mig.

Det behövdes ju dock göras. Hela dagen var nästan alla uppe i riggen eller ute i hajnätet. Det var svettigt och det kändes nästan som om overallen var gjord av aluminumfolie när det var som varmast. Det var länge sedan jag kände mig så lättad som när vi var klara för dagen med underhållsarbetet och skulle gå in och städa. Vanligtvis tycker jag om att städa, men har aldrig sett framemot det som jag hade gjort medan jag tjärade.

19:00 var det dags för en turnering i beachvolleyboll för alla oss elever. Många i min vakt kände sig trötta och slitna efter dagen, men jag var taggad. Det är roligt när vi alla gör saker tillsammans, som inte är gemensamma skolutflykter. Vi var uppdelade i sex lag, utefter vakt och om man har under- eller överkoj. Jag var med Styrbord underkoj. Eftersom det bara fanns två planer kunde vi inte spela alla samtidigt. När inte vi spelade gick jag och Moa och hejade på det andra laget från styrbord. Kanske inte den bästa hejaklacken, då den bara bestod av två personer, men vi var iallafall entusiastiska! Vi försökte dra igång vulkanen, så som Islands hejaklack gör under fotbollsmästerskap, men de andra förstod nog inte riktigt vad vi höll på med.

Det var kul att se hur alla reagerade när det blev tävling. En del tog det på största allvar medan vissa bara såg det som en rolig grej. I vanliga fall är jag ganska tävlingsinriktad, men tog inte detta så seriöst. Sen är inte jag så bra på volleyboll heller, då kan man lika gärna skratta när det inte går som man tänkt sig. Dock efter sista matchen när domaren dömde att det andra laget vann matchen, när vi egentligen gjorde det, tittade mitt vanliga jag fram en sväng!

Det slutade med att vi kom på delad plats med alla andra lagen utom dem som vann (grattis babord underkoj). Sedan gick vi tillbaka till Gunilla och då satt jag fartygsvakt direkt. Efter det hände inte så mycket: jag duschade och gick och la mig. Så mycket intressantare blev det inte.

Wilma Carlsson, styrbord