Kärt återseende

Trots varningar om dåligt väder möttes vi av värme och sol när vi gick upp på däck för morgonuppställning. Midskepps och styrbord hade frivakt och de flesta drog sig iväg snabbt för att ta en buss till närmaste strand.

Jag och några andra hade andra planer däremot, för några timmar senare skulle en saknad person dyka upp på kajen. Vi blev purrade 07.00 i vanlig ordning, men jag och min hytt som hade haft nattvakt natten innan sov oss igenom frukosten. Vi gick upp lagom till morgonuppställning. Några hade varnat för att det skulle bli dåligt väder och därför var det en trevlig överraskning när man kom upp på stordäck och det redan var varmt. Idag skulle vår kära maskinist Marco åka hem till Costa Rica, så vi vinkade av honom och presenterades för vår nya maskinist Hasse.

Direkt efter uppställning stack de flesta som hade frivakt iväg för att utnyttja det fina vädret på någon av Teneriffas stränder. Jag och några andra var ganska trötta och därför valde vi att stanna kvar och sova lite extra. Efter någon timma försökte vi komma fram till vad vi ville göra under dagen. Maja, vår klasskompis som inte kunde åka med oss i december pga. corona, satt på ett flyg och skulle dyka upp under eftermiddagen. Därför bestämde vi oss för att hålla oss nära båten så att vi kunde välkomna henne ordentligt.

Efter en god lunch med babord som hade vakt gick vi in till Santa Cruz och satte oss och tog en fika. Lagom tills att vi var klara insåg vi att Maja bara var några minuter från Gunilla.

Vi sprang så fort vi kunde tillbaka. Väl på kaj ropade landgångsvakterna ”Maja är här!”. Alla blev överlyckliga och skyndande sig ombord för att krama henne ordentligt. Vi hjälpte henne att ta ner hennes grejer till hytten och under eftermiddagen visade vi henne Gunilla och Santa Cruz.

På kvällen, precis innan middag, passade jag, Vera, Alicia, Adam och Iza på att klättra i riggen. Iza säkrade sin mobil och tog lite kort. Vi gick ut på storbrammen och kollade på solen som gick ner över staden. Det var inte bara Iza som tog kort, för nedanför stod några nyfikna spanjorer som såg oss klättra. Vi tyckte att det var jättekul att vinka ner på dem.

Dagen avslutades med en middag inne i stan. Vi åt pizza, pasta och fajitas på en väldigt bra restaurang. Alla var så glada att Maja äntligen kommit hit, vi har saknat henne så mycket och midskepps har varit tomt utan henne.