Kasta loss!

Det är söndag den 15 november runt 07:00 då vi grabbar i hytt 3 blir purrade för ännu en dag av frivakt. Jag klädde på mig shorts och min pikétröja samt mina Jula tofflor och började vagga mot stora mässen där frukost skulle serveras runt 07:15.

Jag var taggad på frukost då vi vanligtvis på söndagar får egg och bacon med gröt och flingor, men då bacon förrådet hade sinat extremt så var vi begränsade med endast två skivor per huvud men jag klagar inte då det fortfarande var lika gott. När kaggen hade fyllts med frukost så var det tid för uppställning på däck runt 07:55. Denna uppställning var lite annorlunda till skillnad ifrån de andra då sele och flytväst skulle tas med för att kontrolleras så att de är hos rätt ägare. Detta gjorde att uppställningen blev lite längre en vanligt.

Klockslaget tog sig till ungefär 08:30 när uppställningen tog slut och vår frivakt påbörjades. Jag valde att spendera mina första frivaktstimmar på att sova och se på film i kojen tills klockan 12:00 då lunch skulle serveras. Lunchen som bakisarna samt kocken hade gjort iordning var svampsoppa med stekta brödbitar och salad. Efter lunchen så drog jag och två andra ut på stan i jakt på en Hawaiiskjorta som vi tyvärr inte kunde hitta. Vi råkade även gå ut precis när spanjorernas fiesta skulle startas så näst intill alla affärer var stängda förutom en glassbar där vi tog var sin bägare med kulglass. Vi valde därför att dra tillbaka till Gunilla och invänta slutet på fiestan så att vi skulle kunna dra ut igen och göra något.

Klockan slog nu 17:30 och jag samt de två andra påbörjade vår framfart till en restaurang där vi kunde käka en god middag. I vårt sökande efter en bra restaurang så hittade vi ett relativt fint ställa nära hamnen där dem hade allt från pizza till rostbiff. Mina två medföljande kompisar Ludvig och Jonathan beställde var sin pizza med vatten och cola zero medan jag tog en välstekt rostbiff med en cola. Stället låg lite inåt ifrån kusten vid ett litet torg som var befolkat men även relativt stillsamt och mysigt lite som gågatan i Vänersborg där jag kommer ifrån. Servicen var även välförtjänt en tia precis som rostbiffen och pepparsåsen. Efter den goda och mättande middagen så valde vi att strutta runt en sista gång i staden med hopp för Jonathan att hitta en Hawaiiskjorta. Sorligt nog fann vi ingen öppen affär med Hawaiiskjortor så vi valde att möta upp några andra Gunilla elever för att ta en sista glass innan båten kasta loss för att färdas mot Teneriffa.

Nu stod tiden på 19:30, en halvtimme innan avgång och vi hade precis nått båten. Vi i sjöfart fick uppdraget att hjälpa till med avkastning ifrån hamnen då det är en del i vårt yrkesprogram att vara med under avgång. Jag Ellen och Jonathan fick ta hand om aktertrossarna igenom att dra upp dem ifrån hamnen till båten. Väl på båten skulle de läggas på navhytten i en speciell konfiguration men jag slapp det arbetet och fick istället lägga undan tross skydden i en låda som är placerad på babord sida på huvuddäcket. Efter att skydden var nedlagda så gick jag in i frivakt igen och kunde återgå till det som kändes nödvändigt och nu sitter jag här runt 23:06 och skriver mina sista ord på denna blogg för dagen.

William Seppi SJDM2023