Kasta loss för nya äventyr

En helt vanlig dag i hamn på Gunilla, några på vakt, några uppe i stan och några som chillat och pluggat hela dagen. Men ikväll kl 21:00 är det beräknat att kasta loss för avfärd från La Palma för nya äventyr som väntar på La Gomera. Det ska bli spännande att få utforska ännu en hamn här i underbara Spanien.

Idag purrades vi KL 07:00 som vanligt för frukost, dock hoppade jag frukost och tog sovmorgon till uppställningen istället. Lika hemskt som vanligt när rondmannen kommer in och tänder lampan tidigt på morgonen och man måste kravla sig ur sin koj och möts av lika trötta kamrater. Under uppställningen informerades vi om att dagarna i La Palma har lidit mot sitt slut och ikväll är det dags för avfärd mot La Gomera som är den näst minsta ön men även kanske den minst kända ön av alla kanarieöar. Ön väntas ha en lugn, avkopplande atmosfär med vackra lavastränder och pittoreska gulliga små byar som lär vara sevärda. Utöver det har invånarna även ett eget språk i form av visslingar som ska bli spännande att få höra.

Efter uppställningen försvann folk på sina egna håll, själv gick jag ner till min hytt och bara tog det lugnt fram tills lunch som serverades klockan 12. Jag kände att jag behövde vila och få lite egen tid idag, dels efter det långa sjöbenet men även efter några långa dagar med mycket intryck uppe i stan. Idag serverades det god ärtsoppa tillsammans med gott bröd. Enligt tradition brukar ärtsoppa serveras med pannkakor, därav blev det dagens eftermiddagsfika.

Innan middagen kollade jag igenom lite plugg för att sedan äta pyttipanna och stekt ägg. Senare på kvällen hade vi uppställning, en stund innan vi kastade loss. Kaptenen Hans berättade att vi snart skulle lämna hamnen och att vi skulle gå för motors under hela natten då det knappt fanns någon vind. Vi beräknas anlända någon gång imorgon bitti till La Gomera, skönt att det är ett så pass kort sjöben denna gång tycker jag. Jag har dock vakt 4 – 8 i natt och sedan hamnvakt hela dagen imorgon, därav bör jag nog lägga mig och sova strax. Jag är inte taggad på vakt imorgon men man får göra det bästa av situationen, segt bara att inte få gå iland på La Gomera imorgon utan istället vara fast på båten som arbetsstyrka.

Vistelsen här på La Palma har vart trevlig, fanns dock inte mycket att göra. Det kan vara p.g.a. corona men åtminstone fanns det några få butiker och restauranger öppna, även en lavasandstrand där vi i natur utförde vår strandexkursion och tog ett härligt kvällsdopp igår kväll. Utflykten runt ön visade oss mer av den fantastiska naturen och gav oss lite mer kunskap om den då vi hade en guide under hela bussturen. Kort och gott har denna hamnen varit okej men jag tror alla är taggade på att anlända till en ny hamn med nya möjligheter, dessa dagar räckte gott i denna lilla staden.