Kletig och smetig dag

Vi är på väg mot Charleston från Miami och 8-12 vakten får en bra start på morgonen med de varma vindarna på Gunillas sida. Det är vårt första sjöben och alla är på topphumör nu när det är varmt och soligt. Arbetet var ganska vanligt, fira och hala i styrbord och babord osv. Men det kommer en twist...

På tal om "varmt och soligt"... Klockan började närma sig 10:00 och solen lade sig rakt ovanför oss. Jag kände att det var dags att smörja in mig själv i lite sololja medan jag jobbar som arbetsstyrka på däck. När jag klev in i inredningen och ner för lejdaren möttes jag av en obehaglig stank. Då ser jag maskinchefen Marko som fixar toaletterna eftersom att det blev stopp pga för mycket papper i pumpen. Sedan får jag frågan om att hjälpa till. Nej kunde jag inte säga till Marko så jag svarade "Gärna!". Då fick jag i uppgift att skrapa bort torrt bajs och få ut en bajsig klump med toalettpapper i mitten av en lång pump.

Under backen började mitt fina äventyr. Svett började droppa från pannan, ner till mina ögon som därefter började svida. Stanken började bli värre och värre nu när solen torkade upp bajset. Men jag bet ihop och påbörjade mitt uppdrag. Jag tog upp kniven och började hacka och skrapa på det stenhårda bajset som satt fast där i pumpen tills det lossnade som brödsmulor. Stanken blev värre men jag kämpade vidare som en antilop som springer för sitt liv från en gepard.

Jag blev klar med allt bajs och pappret återstod i mitten av pumpen. Jag kunde inte riktigt få ut den för att den satt så långt in och var så torr. Då var jag tvungen att spruta in i pumpen med vattenslangen och försöka peta ut papperklumpen med min kniv. Dock var det den värsta iden i hela mitt liv för att för det första, det funkade inte. Och för det andra, det luktade så otroligt hemskt. Det var då allt började gå ner för mig och allt blev kletigt och smetigt. Sedan kom Marko upp till mig, skrattade och gav mig en lång metallsak som jag enkelt kunde peta ut papperklumpen med. Äntligen blev jag klar och det blev massa spolning. Det var en unik dag men jag hoppas att ingen någonsin går igenom det för att jag blev psykiskt instabil resten av dagen.

Mir Woshman

Midskepps