Kocken vet allt

Vindarna för Midskepps vakten har nu vänt och vi har haft två fantastiska frivaktsdagar här i Charleston men idag väntade en hel vaktdag ombord. Det har slipats, lackats och målats ute på däck i den värme som vi kan jämföra med svensksommar.

Själv har jag hängt inne i byssan som backis. Som backis hjälper man till med mat och fika för dagen samt att diska och servera de andra, lite som att jobba på resturang för en dag. Förutom allt detta så diskuterar man musiksmak då vi som är backisar är ansvariga för att styra den musik vi vill lyssna på medan vi arbetar. Men det absolut viktigaste av allt är att skvallra med kocken om vad som händer ombord.

Tänk ändå att dagligen få höra om allt mellan kärlek och bråk som händer mellan oss elever. Det är som att följa något som skulle kunna likna en reality-serie fast under arbetstid, det är precis vad jobbet som kock ombord här innebär. Tänk ändå hur den jobbannonsen skulle kunnat se ut.

Hej, söker du jobb?

Är du en social person som gillar skvaller och kan laga mat? Då har vi det perfekta jobbet för dig.

Du kommer att laga mat åt 44 ungdomar och samtidigt segla runt i världen med dom. Värt att veta dock är att dom troligen har 16 allergier var och är både vegetarianer, peskitarianer och köttitarianer och någon är helt enkelt bara kräsen men vi lovar att du kommer hitta något som passar alla. Du kommer också att få ta del av allt som sker mellan eleverna ombord då byssan är stället där allt kommer fram. Knepet du bör veta är att desto godare maten är desto mer kommer dom att skvallra och du kommer att bli deras bästa vän ombord. Låter detta som ett jobb får du gärna kontakta oss.

Dock så blev det inte något längre skvallrade idag. Inte för att maten inte var god utan för att det väntade en fotbolls turnering efter 3-fikat. Vi ligger nämligen 200 meter från en fotbollsplan så vi samlades där frivakter som icke frivakter för att göra upp om vilken som skulle bli den vinnande vakten ombord, trodde vi. Tyvärr hade vi underskattat befälslaget som till slut stod som segrare i turneringen. Efter detta väntade middag och fortsatt vakt för midskepp.

Ebba Midskepp