LÅNGT, LÅNGT IN I TANKARNA

Det är något speciellt med att bo på Gunilla, redan första dagen man kommer hit märker man av det. Allt blir helt plötsligt en enda stor bubbla som man själv har fått bygga upp. Jobba, äta, sova, äta, jobba osv. Man glömmer liksom bort allt annat som cirkulerar i ens liv där hemma i Sverige. Börjar man tänka på livet där hemma kommer man snabbt på hur mycket frihet man faktiskt har där, som man kanske inte alltid tar vara på. Här ska saker bara göras. Inget men, inget varför. Men det kanske ändå har sina fördelar, jag menar, vi blir otroligt mycket mer disciplinerade vilket jag tror vi bortskämda svenskar kan behöva.

Tänk hur mycket vi faktiskt får lära oss, får uppleva och får berätta vidare. Mest av allt får vi lära känna oss själva och andra på ett sätt vi aldrig skulle gjort hemma. Det kommer fram sidor hos oss själva som vi aldrig trodde vi skulle visa utåt, men som vi faktiskt är tvungna till. Vi blir plötsligt så himla skära, att vad som helst kan få en att bryta ihop totalt. Kanske beror det på hur mycket vi är med varandra, alltid omringad av många som man dessutom knappt känner. Personer som man inte vill öppna sig för, utan man istället sätter på ett annat ansikte för. Att då inte kunna rymma ifrån någon, att vara med sig själv och bara sig själv, kan få klaustrofobikänslan att växa fram. Du kan inte rymma, du är fast här och det ända som gäller är att lära sig att hantera den känslan.

Den här Gunillabubblan fokuserar bort, eller snarare förtränger, livet där hemma. Vi vet att det livet finns och vi vet mycket väl om det. Samtidigt som det omedvetna bara vill bryta den kopplingen mellan de båda liven, stoppas den av samma omedvetna som vill hålla kvar. Hålla kvar tryggheten? Identiteten? Det lilla man faktiskt har ett litet grepp om.

Cora, midskepps