Lappsalva, båtsmansstol, barduner och fotboll!

Att morgontröttheten ökar i samband med antal dagar spenderade ombord kan enkelt observeras under frukosten. Men sena kvällar med klassikern risk och umgänge i stora mässen är ingen ursäkt för att missa hamnvakt!

Med detta i bakhuvudet klarar man sig igenom första delen av dagen, äter gröt och ställer sig halvdåsig på main deck 7:55. Dagens vakt tillägnades oss i styrbord och blev vår första hela hamnvakt. Vakten inleddes med introduktionskurs i lappsalvskokning, något som de flesta inte har med sig sedan innan. Fårtalg och zinkoxid rördes runt i en kastrull för att bilda en vit tjock massa, så kallad lappsalva, som luktar sådär men är väldigt viktig för att hålla båten i form!

Tillsammans med en elev och tjocka handskar skickades lappsalvan högst upp i riggen och smörjdes på barduner hela vägen ner till däck. Barduner är vita vajrar som löper från toppen av masterna ner till däck på både styrbord och babord sida. För att förhindra en säker död hjälps man under denna arbetsuppgift åt. Person 1 firar ner person 2, som i en båtsmansstol smörjer in bardunerna med lappsalvan. Jag själv fick äran att fira ner Alexander och väl nog kom han ner helskinnad. På vägen ner gjordes två obligatoriska avbrott för äppelpaj och kanelbullar, vilket var dagens 10 respektive 3 fika.

Efter två insmorda barduner utnyttjades sedan Ludwig Andihns skickliga hamntilläggning (200 meter från närmsta plan!) till att spela fotboll. Fyra lag ställde upp; Styrbord, Babord, Midskepps och Befäl. Efter att alla lag mött varandra i jämna matcher stod Styrbord och Babord i final. Den hårda arbetsdagen gav sig uttryck och dessvärre förlorade det bättre laget men så kan det gå ibland! I sin helhet var det trots allt en väldigt bra dag och nu väntar en god natts sömn och sista dagen i Charleston!

Hoppas alla har det bra där hemma!

Nils Backman