
Min dag började vid 00:00 inatt av att dörren till vår hytt smälldes upp och den första nattvakten på havet började. Vi har 12-4 vakten, vilket innebär att vi väntade oss 4 timmars arbete. Eftersom att det var den första sjödagen, låg många och spydde på vakten. Men jag klarade mig relativt bra från sjösjuka.
Det tog emot att ta sig upp från sängen vid 00:00 tiden när man lade sig vid 22 kvällen innan. Det var nog dumt av mig att stanna uppe så länge dagen innan, medvetandes att jag skulle gå på ett mentalt och psykiskt påfrestande arbetet i 4 timmar som gick ut på att dra i snören(tampar som det tydligen kallas). Det var också helt bläcksvart som gjorde det extremt svårt att orientera sig överallt på Gunilla, jag gjorde mycket fel inatt, men jag skyller på mörkret. Däremot var det väldigt fint och himlen var stjärnklar. Vid två tiden på natten var det dags för nattfika. Vi gick och lade oss vid 4:00 igen efter en lång vakt. Vid 11:00 blev vi purrade av midskeppsvakten för att jobba 12-16 och gå på ännu en vakt. Som tur är vaknade vi med fint väder och lugnt hav. Bortsett från den allra första vakten har dagen varit som vanligt. Vi åt en fisksoppa som backisarna tillsammans med kocken hade kokat ihop, lite halv svårt att få i sig fisksoppa med lite sömn och sjösjuka. Jag var post, och därför var jag livbojsvakt, utkik samt rorgängare. För mig var det ganska galet att jag stod där och styrde skeppet med över 40 elever ombord, jag som aldrig styrt något annat än min moped. Vi gick av vakten vid 16:00 då styrbord skulle ta över. Solen sken, och därför skyndade vi oss till backen för lite soltid. Tyvärr är det ingen semester vi är på och därför tvingade jag mig själv att jobba med matte reseuppgiften. Jag pluggade i 10 minuter tills 5 stycken delfiner hoppade och lekte kring båten. Idag har vi sett totalt delfiner 4 gånger bara på en dag och andra såg dessutom en val. Efter delfinerna var på besök tappade jag motivationen för att räkna helt, det var min ursäkt för att sluta plugga och istället lägga mig och sola, äta godis och dricka en kall Pepsi Max. Allt var väldigt mysigt, med musik på och bra häng tillsammans med andra vakter. Just denna stunden kommer nog vara ett minne jag kommer tänka på när jag väl är hemma i Göteborg igen. Trots att livet på Gunilla kan vara riktigt kämpigt såsom vakt vid 00:00-04:00 i ösregn, gör dessa stunder upp för det. Vid 18:00 var det dags för middag, och hela barbord satte sig och åt tacos i lilla mässen. Efter maten lockades vi att återigen sätta oss på backen och ta vara på sista soltimmarna här på havet. Sedan lade sig alla i sina kojar runt 21:00, och samma rutiner upprepas dagen efter. Detta kommer vara vår vardag de kommande 10 dagarna innan vi anländer till Spanien, lite sömn får man bara acceptera.
Stina Apell
Publicerad:
Öckerö seglande gymnasieskola
Björnhuvudsvägen 45
475 31 Öckerö
Telefon: 031-97 62 00
e-post: kommun@ockero.se