Lugnet före stormen

Idag är det söndag, och i motsats till vad söndagar innebär i vanliga fall har det varit en fullspäckad dag. Från stekfrukost till OS i båtkunskaper, brassning av klockan, båtråd och vaktbyte. Något som också gjort sig märkbart idag är lugnet före stormen.

Trots en lektionsfri dag har det alltså varit mycket på agendan. I vanlig ordning på veckans sjunde dag inleddes dagen med stekfrukost; äggröra och bacon. Konstigt nog kunde inte ens den få upp mig eller mina hyttkamrater i hytt 9 i tid till frukosten. Vi fick släpa oss upp och avnjöt våra favoritfrukostar i, vad jag skulle kalla det, ett uppvakningstillstånd.

Fortsättningsvis hade vi vår sista vakt på 08-12 tillsammans med vår vaktledare Bea och kapten Torben. Jag och Frida befann oss i byssan som backisar under förmiddagen och serverade resterande vakter frukost. Många trötta ansikten skiftade till lyckliga när de insåg vad det var för dag idag.

Strax efter vaktavlösningen var det dags för OS i båtkunskaper, som våra kära vaktledare hade anordnat. Vi fick snida om till valfria teman och styrbords tema blev ”Russ”, vilket är norsk student. Vi lånade arbetsoveraller, flätade håret och piffade till oss. Eftersom det var tävling och fanns stilpoäng att hämta gick vi såklart in till 100 %. Det blev en succé trots att vi i styrbord kom sist. Däremot vann vi det viktigaste; stilpoängen.

Därefter hjälptes alla vakter till att sätta nästan alla segel, som dessförinnan hade varit bärgade på grund av att vi nästan inte haft någon vind alls under dagen. Vi lyckades till slut göra 1,6 knop. Fort gick det inte men snart ska det bli ändring på det. Det kommer nämligen in ett lågtryck som kommer ersätta denna skönsegling vi har nu med en aning hårdare vindar och en aning mer krängande Gunilla.

Det blir till att hålla i och hålla ut. Snart är vi hemma, bara en stekfrukost kvar!

Tova Nöremark, Styrbord