Luskamning

Idag är det den 20/1 och vi har varit ute till havs i 11 dagar om jag inte räknat fel.

Vi är exakt 620 sjömil ifrån Grenada och det enda vi haft omkring oss de senaste dygnen är hav. Inga båtar, inga klippor, inga öar, bara hav. Det är ju i och för sig inte konstigt eftersom att vi är mitt ute på planetens största ocean.

Även om vi är 54 själar här ombord kan man kanske tro att det känns ensamt när man inte sett en gnutta civilisation på över tio dagar, men så är inte fallet. Utöver alla hetsiga befäl och stökiga elever ombord så finns numera lite annat sällskap! Om man känner sig ensam på nattvakten kan man alltid njuta av flygfiskarnas plaskande i vattnet, om man är i byssan kan man alltid stöta på en kackerlacka eller två och om man har tur kan man få ha sällskap hela tiden, i form av löss. Luskamningen pågår för fullt och kreativiteten flödar när alla ska sätta upp håret i lusresistanta frisyrer. En del påstår att lössen kommer ifrån vår fantastiska hajk på Santo Antao, och en del påstår att de små varelserna har rest ända ifrån kalla Sverige. Men oavsett var de kommer från så är de här, men inte länge till. Lusmedlet går i överflöd och man kan tro att vår fantastiska DOS har börjat arbeta för Anticimex.

Om man tänker efter finns det mycket mer liv här än vad vi tänker på, det är över 4000 meter djupt, och vi har ingen aning om vad som finns under oss, lite läskigt men otroligt coolt när den tanken slår en.

Idag fick vi i alla fall en liten inblick i vad som rör sig omkring oss. På fiskelinan som lagts ut så hängde där en jättestor guldmakrill, den vägde säkert åtta kilo och trots dess lidande uppe på däck så blänkte den i alla fina färger. Kocken ombord var snabb med att sätta på sig handskar, hämta yxa, skärbräda och en alldeles för slö kniv. Halvdäck blev snabbt som en operationssal för vattendjur och imorgon blir det antagligen dolphinfish på menyn!

Så även om vi är flera dagar ifrån civilisation så är vi aldrig ensamma, vi har konstant varelser som iakttar våra rörelser i vattnet och vårt arbete på däck, så man behöver aldrig känna sig ensam, inte för att man gör det när man konstant är omgiven av 54st fantastiska sjömän och sjökvinnor.

Alva