Man hinner se och lära sig mycket på en dag

Dagen började för oss i midskepps med vår sista nattvakt med 12-4. En riktigt rolig vakt som jag och resterade midskepps trivts mycket bra med. Det bjöds på pannkakor till två-fika och vi fick testa på att använda nödstyrningen med order från sjöfarts elever.

På morgonen anlände vi i Bermuda vid kl 11 lokal tid och vi ligger nu till kaj i en mycket vacker hamn som ligger lokalt. Det var många som stannade på kajen och tittade när vi skulle lägga till och efteråt frågade de
frågor om hur det är på båten, vart vi är ifrån (även om svenska flaggan var hissad) och hur länge vi skulle stanna för att få se Bermuda.
Första dagen i Bermuda hade vi i midskepps tillsammans med styrbord frivakt och då passade många av oss på att leta upp närmaste Wi-Fi för att ringa hem och kolla hur det är hemma i Sverige.
På en frivakt går man ungefär 20 tusen steg vilket betyder att man hinner så mycket av staden. Vi hittade en liten butik med båda Annas pepparkakor och Nocco - svenska favoriter som vi alla har saknat.

Jag och några vänner tog oss senare efter en lunch på Gunilla vidare till en liten strand med mycket fint vatten och otrolig miljö. På vägen såg vi en papegoja som sa hej till mig vilket var extremt roligt. Det var tyvärr ingen vild papegoja utan ett husdjur till en man som berättade för oss att papegojan var på dåligt humör och egentligen brukade prata betydligt mer.
Miljön på Bermuda är helt otroligt och det finns tusentals färgglada blommor och massor av färgglada hus.

Vet inte riktigt vad jag förväntade mig utav Bermuda men det va inte detta.
På kvällen efter att vi ätit middag som vi tog med oss till en park satt vi och spelade kort på båten när det kom en kille som började prata med oss. Han berättade om hur det är på Bermuda och hur Bermuda blivit påverkade av kolonialismen och hur man fortfarande kan se mycket spår av det än idag.

Vi fick höra hur han hade det och hur mycket det betydde för honom och resten av Bermuda att vi kommer hit som turister och ser Bermuda. Bermuda är ett väldigt korrupt land med näst intill inga natur eller andra tillgångar över huvudtaget. Mannen pratade på i nästan en timme och det var väldigt intressant och han berättade mycket roliga saker om hur till exempel han haft det men även om hur han och resten av Bermuda har det svårt med ekonomi.

En mycket rolig och lärorik dag och imorgon är det dags för oss som går natur att besöka ett institut som ska lära oss om havsförsurningar och hur det påverkar korallreven. Vi kommer även att få snorkla i korallrev.

Hälsningar Svea, Midskepps