Matleveranser och toalettborstar

13 dagar kvar på resan och idag var sista dagen i Dominikanska Republiken. Midskepps har haft vakt medan babord och styrbord var på skolbesök. Med vårt sista sjöben på 8 dagar framför oss, har idag matleveranser och sophämtning varit två starka punkter på schemat, men även eleverna från skolan Community for Learning som hälsade på Gunilla.

Veckan i Dominikanska Republiken har egentligen varit ganska lugn. Det har inte varit lika hetsigt som i Grenada när det gäller utflykter, utan man har kunnat ägna sig till studier och har därför befunnit sig mest på huvudgatan i staden. Varje sjöben tänker man att man ska hinna vila upp sig i hamnarna, men nej, det är nästan mer att göra där. Så det var skönt att vi valde att denna hamn främst skulle ägnas åt studier.

Vakten har egentligen varit sig rätt lik, dock fick vi idag en matleverans inför vårt sista sjöben. Maten langades från kajen till kylen, frysen och stora mässen där det snabbt skulle stuvas in då eleverna från skolan Community for Learning samtidigt kom och hälsa på. I vanliga fall brukar man kunna umgås med eleverna om man har vakt, men vi alla i midskepps valde att ta en paus från vakten.

Idag var även sista städningen i elev- och befälsinrednigen för oss i midskepps. Det kan dock vara en av de äckligare gångerna idag. Vid städningen av toaletterna blev det riktigt äckligt då vi inser att två toalettborstar är fyllda med spya. Första tanken var ju såklart att slänga borstarna och ställa dit två nya, vilket vi gjorde. Papperskorgen fylls på och när Adam sedan kommer ner för att checka allt, inser han att vi bytt ut dem, vilket vi skulle göra i Miami och han säger då att vi behöver ta upp dem ur papperskorgen och göra rent dem, riktigt äckligt. Tova tog den för laget, handskarna sattes på för att göra rent borstarna som nu ska bytas om bara några dagar.

Julia Persson, Midskepps