Medinan i Marrakech

Vi satte oss i den välfyllda bussen och möttes av en tyst busschaufför och en gladlynt guide. Habib, som guiden hette, hade en personlighet som det bara strålar om. Han log konstant och det kändes som han alltid såg det bästa i oss.

Vår dag började med en extremt tidigt uppgång, kl 06.00. Med en trött men positiv inställning slängde vi i oss en god och klassisk grötfrukost, den var möjligtvis lite godare än vanligt. Med våra mätta magar staplar folk över landbryggan och glömde som vanligt att ”pluppa i sig”, detta innebär att man sätter en liten stav av mässing i ett hål och detta ska representera att man inte är ombord på Gunilla.

När vi åkte inomlands visade Habib oss de mest bisarra sakerna. Han visade getter som klättrar upp i träd och äter upp allt förutom nötterna inuti, dessa nötter samlar marockanerna sedan upp, maler och skapar den eftertraktade arganoljan. Jag tyckte att bergen hade en mycket finare rödbrun färg istället för den tråkiga gråa som ni har i Sverige. Medan vi huttrade i bussen som nu har blivit för kall ser vi de snöklädda Atlasbergen. Det är så stora kontraster mellan den varma stäppen och isen på bergen. Efter tre timmar stannade vi på en bensinmack där folk spenderade pengar som om de hade glömt att vi skulle till en marknad. Efter en till timma av halvsovande anlände vi till Marrakech. Vi åkte in i medinan, som är den gamla stadskärnan.

Det började med att vi gick till en gigantisk moské från 1600-talet. Tyvärr blev den aldrig färdigbyggt på grund av att kungen som beordrade att den skulle byggas tyvärr dog. Den är Marockos äldsta fortfarande använda moské. Sedan tog vi oss till apelsinträdgården, som man hör på namnet är det en trädgård full med apelsinträd. Alla tänkte nog ”Ska jag bara ta en apelsin? Det är nog ingen som märker.” Jag tror och hoppas dock att ingen gjorde det. Jag har nämligen hört att Marockansk polis är ganska brutal. Efter apelsinåtrån gick vi till Bahiapalatset, Det byggdes för en sultan som hade fyra fruar. Hela palatset var gjort av tre byggnadsmaterial: gips, cederträ och sten. Palatset var även pyntat med massvis av färgat mosaik och glas som allt var gjort för hand. Efter att alla hade tagit minst femtio bilder var gick vi till en restaurang för att äta lunch. På den fick vi välja mellan grillspett, couscous och tagine. Mitt bord valde grillspett vilket jag tyckte var bra eftersom de var super goda. Till det fick man ett fat med massa olika kolhydratkällor. Flera sorters pasta, kokt potatis, och väldigt gult ris. Efter en stor lunch gick vi mot den dagens huvudattraktion – souken i Marrakech.

Marknaden var helt enorm. Nästan allt man kan vilja ha fanns där. Vi började med att samlas på det stora torget, där låg det ett tiotal fruktstånd som lockade in turister och fina smycken, men allas ögon var nog egentligen på ormarna. Efter en kort genomgång från Habib delade vi in oss i grupper och sprang sedan som barn i en godis affär ut i marknaden. Vi lyckades hitta massvis med underbara marockanska ting. Det blev många sjalar och flowy pants - vilket kan förklaras som väldigt löst sittande och tunna tygbyxor. En jobbig sak med marknaden var att det inte alltid var du som valde var du vill kolla, utan det var försäljarna som valde vilka köpare som skulle kolla i deras affär. De extremt påstridiga affärsägarna såg lätt att vi var turister och satsade förmodligen därför extra mycket på oss. Jag hade tänkt köpa flera kilon clementiner eftersom de är oerhört goda och väldigt billiga, men som jag gör med typ allt annat i livet sköt jag upp det och hann därför inte köpa dem. När tiden var slut skyndade vi oss tillbaka till mötesplatsen och med hjälp av våra fantastiska lokalsinnen hann vi.

Utflykten slutade med en bussfärd tillbaka. Vissa försökte sova. Andra passade på att intervjua det perfekta intervjuoffret, Habib. Han pratade väldigt mycket och väldigt bra. Vi stannade även på samma bensinmack och eftersom det var sista tillfället att spendera marockanska dirham tog folk tillfället i akt. Den macken fick förmodligen slut på sina lager av chips, coca-cola och godis.

Hoppas ni får en god jul och ett gott nytt år!

Hannes Björck midskepp