Med valar i sikte

Focken hade fått en enorm reva i sig, och knappt satt kvar i ett stycke. Lite senare så hördes andra rop, som fick hela besättningen som fanns under däck att springa upp på däck, oavsett vad de gjorde. Utkiken hade nämligen fått syn på en kaskelott på ca.10 meter som seglade bredvid fartyget.

För min vakt började dagen med nattvakt från klockan tolv till klockan fyra. Först blev det klättring, sedan fika, och sedan historieberättning på poppdäck. Mitt i myset kom våra underbara backisar ut med musik och popcorn, och det blev halvvägsfest i navhytten, eftersom att vi nu seglat 900 av våra 1800 sjömil. Styrman Oskar fixade discoljus med en laserpekare, och vakten fick fira och dansa i ett par minuter. Efter det blev det klättring i riggen igen, och sedan gick vi av vakt. När vi återigen blev väckta, klockan 11, så åt vi mat. Eftersom att man bara har två riktiga måltider i 12-4 vakten så får man välja mellan frukost och lunch, och idag serverades vanlig frukost, och pytt i panna till lunch. Sedan startades dagvakten, som för mig spenderades i byssan. Vi lagade mat, städade förråd, och fixade fika med iste och äpplen. Efter vakten var det lektioner, och många av oss gjorde det sista på den kemirapport som ska in i Azorerna. Till middag serverades en gryta med ris, som var oerhört god.

Efter middagen blev det mer studier, och mitt i studierna började båten att gunga något otroligt, och det hördes ropandes röster från däck. I efterhand fick vi veta att focken, ett av seglen, hade fått en enorm reva i sig, och knappt satt kvar i ett stycke. Lite senare så hördes dock andra rop, som fick hela besättningen som fanns under däck att springa upp på däck, oavsett vad de gjorde. Utkiken hade nämligen fått syn på en kaskelott på ca.10 meter som seglade bredvid fartyget, och de som var tillräckligt snabba upp fick sig en liten syn innan den försvann ner i djupet igen. Efter det så gick vi och lade oss för att vila lite innan vakt, och så började dagen om.

Hoppas ni har det lika bra som vi har!

Sofia Philipson NAB1518