Min julskinka har rymt, och julepynt

Julstämningen växer för varje dag som går på Gunilla. Det började redan på sjöbenet för några dagar sedan när vakterna fick vakna till julmusik som spelades vilt i byssan. Sedan har ventilationssystemet gått på högvarv de senaste dagarna så att sova i hytten är som att vara på semester i fjällen. Den alldagliga havregrynsgröten, teet, kaffet och en hel del annan mat har pimpats upp med DOS Tores juliga krydda med kanel, kardemumma, ingefära, svartpeppar och kryddnejlika. Vad jag vet har ingen provat att äta den till det dagliga ägget ännu men det kommer snart.

Till nattfika har det blivit allt vanligare med värmande drycker som nyponsoppa och varm choklad vars doft kan kännas på långa vägar utanför byssan och som drar till sig en hel del trötta och sockersugna arbetsvakter. När jag var backis för några morgnar sedan och vi äntligen fått öppna luckan till byssan för att släppa in lite luft för att göra morgonsjösjukan lite lättare att hantera så var det flera giriga vakthavande som släppte tamparna för att klättra in i köket och få sig en tidig slurk av den varma chokladdrycken. Mer lär det bli nu när vi är framme i Portimão och livet och båten äntligen står stilla. Hur gott och värmande det än är med varma drycker så är det svårt att fullt njuta av dem när båten kränger sig i vad som känns som 40 graders vinkel. Senaste dagarna är det inte friktionen från mina händer på brassarna som mest orsakat mina händer skada utan mina upprepade försök att fylla min kopp med så mycket te som möjligt. För att kunna uppnå detta har elever börjat improvisera olika don för drickande. Det är inte ovanligt att se sås-skålar användas till kaffe numera, och det kan man inte klandra oss för. Särskilt inte nu när det bara är några veckor kvar och stressen inför plugget börjat svida.

Själv har jag valt att distrahera mig själv från den annalkande ångesten genom att samla ihop och ta ansvar för en festkommittee för vår avslutningsfest. Det finns mycket att prata om och planera. Första mötet handlade om menyn som blev på tok för lång och därför fick förkortas vid mötet dagen därpå. Idag var vi äntligen klara med att planera allt ätande vi ska göra och det var dags att börja planera tema. Vi har bestämt oss för att jultema är det enda acceptabla temat vi kan ha så denna dag gick vi på jakt efter julpynt. Vi fick därför gå in i DOS-hytten och rota för att få fram allt glitter vi kunde få händerna på. Sedan var det bara att börja pynta. Trots att det inte fanns så mycket eller i alla fall inte så mycket som var i gott skick fick vi improvisera med dekoren som i slutändan blev mer av en säkerhetsrisk än festlig. Tjoflöjt och må du inte slå lilltån i tröskeln! – Malvin NAS2023