Min kropp som gjord för swing

När tidigare vakt dagar enbart spenderats i riggen i samband med fettning av vajrar och liknade så blir man rätt så sugen på däck arbete. Jag knackar rost alla dagar i veckan över att behöva dingla 34 meter upp i luften i en halvtaskig båtmansstol halva dagen.

Båtlivet flyter på, och en nybörjare som jag själv har äntligen börjat komma till rätta i vaktarbetet. Dagens arbetsuppgifter skulle till min stora glädje vara i ordningen: knacka bort rost, slipa, måla, och slipa åter igen ett par gånger; Att slipa var inte direkt min grej, vaktledare Alice var lite smått irriterad över mitt "Är det godkänt nu?" efter den femtioelfte gången jag frågade så var det nog. Då fick jag lov att slänga slipmaskinen åt sidan och punga fram sandpapper för här skulle det minsann inte maskas. Mycket mer slipande blev det inte efter det, en svag mesig rostfläck hann jag desimera innan det var slut på arbetsdagen

Hur såg man ut nu då? Jo, jag som suttit i skuggan hela dagen var lite smått förvånad över den fina färgen solen hade givit mig. Tog mig några minuter innan jag insåg att den mörka koppar tonade färgen jag hade på mina armar var ett tunt lager av rost som täkte huden.

Efter den mindre besvikelsen och en dusch senare så var jag tillbaka med min halvtaskiga bleka färgton på armar och ben

Vid detta laget så var vi i arbetsstyrkan på gränsen till döden. Trots detta så begav sig ett tappert gäng ifrån våran vakt ut på ett helmysigt äventyr en sista gång innan avgång ifrån lilla Charleston.

Dos Jonte tog täten och vårt gäng hängde på!

Efter en kort promenad på tjugo minuter så landade vi utanför en oldschool-looking barlokal där vi skulle lära oss att dansa Swing Dance. Vi blev intryckta i en stor fest sal på övervåningen, stolar var placerade längs med långsidorna och lokalen var full av trevligt folk, varav vissa redan var dans proffs. Efter lite kort pappersarbete så fick vi en kort introduktion av våra två instruktörer, ett par som hade förmodligen dansat swing sedan BB. Två duktiga dansare med andra ord. Lite kort om mina tidigare dans erfarenheter innan jag fortsätter. Jag kan inte dansa och har aldrig heller vågat utsätta någon för den synen medvetet innan. Men nu var det dags att bjuda lite på mig själv. Och till min och många andras förvåning så gick det helbra! Jag skulle tro att det beror på min fina och begåvade danspartner.

Vi lärde oss tre eller fyra simpla danssteg så vi i alla fall såg någorlunda bra ut på dansgolvet. Och efter en halvtimme på det fria dansgolvet så var vi åter igen halvt döda, fast denna gången så fick vi ut något gott ifrån det i alla fall! Moral of this dance story för mig är att våga bjuda på mig själv lite oftare :I

Hela dagen får ett bra betyg i min bok! Helheten åtta av tio, mysfaktor tio av tio! :))

Här är i alla fall mitt halvpinsamma blogginlägg om den sjätte maj 2017!

Ha de G vänner!

William Vinblad