Moppar och magiska vyer

Idag så hade styrbord och midskepps vakt. Dagen började med att alla natur elever fick vandra iväg och inspektera en närliggande strand till deras film projekt om miljö o sånt. När väl det var gjort så hyrde nästan alla som var lediga för dagen inklusive befälen mopeder och gav sig iväg för att utforska ön. Jag och ytterligare 11 personer åkte runt på ön en stund tills våran chef som bestämde vägen fick för sig att vi skulle köra upp på en vulkan och kolla på den vackra grönskan i kratern. Det var ett utmärkt val då det var något av det mäktigaste jag sett men vägen dit var kanske inte ett toppen val då vi på något vänster hamnade på en bokstavligen skit väg med ko mocka liggande överallt förutom där det var gegga. Med våra sletna moppar som sjöng sin sista sång så reste vi upp för branten och det hände att stackarn som satt bak på moppen fick hoppa av och knuffa för att det skulle gå framåt. Men som sagt var det absolut magiskt fint väl uppe. Vår färd fortsatte sedan emot ett fyrhus som låg jämte den nya delen av ön som kom fram för ca 50 år sedan, på vägen dit så började våra soppa mätare ticka mot E och vi fick vända för att hitta någonstans att tanka. Efter vi tankat så började klockan gå emot 7, vilket var tiden då vi skulle lämna tillbaka mopederna men vi han svänga förbi supermarketen och handla lite snax att snaxa på under kvällen. När mopparna var inlämnade så gav vi oss iväg för att käka på en mycket speciel resturang där man behövde laga maten själv. Man fick in råvaror i form av kött fisk eller räkor och fick en kokhet lavasten att som man stekte maten på. Det var sannerligen en unik upplevelse men kanske en aning stressigt att laga och käka middag samtidigt. Efter middagen gick vi för att ta ett kvällsdopp dom blev aningen mer intressant än vanliga kvällsdopp då vi la märket till en gubbe som satt med kikare uppe på en mur. Först så trodde vi att han spanade ut över havet mot några fiskebåtar men när damerna som va med och badade gick upp ur vattnet så kunde man bevittna hur den gamle mannen vred kikaren till det läget att den i princip var vinklad rakt ner, och ja ni kan nog gissa vad han spande på…….

God natt sov gott //Gustav Herrströmer