Mötet med Islands president

Idag fick NASJD1821 äran att få träffa ingen mindre Guðni Th. Jóhannesson, Islands president.

Vi började med att samlas på Gunillas huvuddäck kl. 15:15. Alla elever skulle ha på sig pikéer och fixat i ordning sig inför mötet med Presidenten. Bussen var bokad halv fyra så det var lite ont om tid, men alla hann med bussen tillslut och vi började snart sakta men säkert röra oss mot presidentens residens.

När vi väl anlände till slutdestinationen möttes vi av en förvånande syn av ett litet vitt hus ute på en förövrigt öde udde. Innan vi gick in i residensen så var vi först tvungna att ta på oss våra munskydd och sprita händerna. Därefter blev vi visade in i en stor sal av presidentens säkerhetsvakt där vi välkomnades av en gästvänlig OCH Coronaskyddad president. Han bjöd oss på en smakrik dryck som vi skålade med i äran till vår ankomst. I gengäld gav vi honom presenter i form av happy socks till han och hela hans familj, en miniatyrfyr samt manschettknappar med Öckerös stadsvapen på.

Samtalet började med att han beklaga sig över att vi inte kunde ha närmare kontakt på grund av Corona. Sedan öppnade han upp sig för oss genom att berätta om hur han gick från att endast vara en historieprofessor till att bli Islands president. Han fortsatte med en skildring av hur en vanlig dag för honom kan se ut och han nämnde några fördelar och nackdelar med att vara ett lands statschef. Han berättade om hur han förespråkar god allmän hälsa samt möjligheten för alla att kunna förbättra sin livssituation utifrån deras olika förutsättningar. Vi avslutade hela mötet med en liten frågestund med oss elever där vi alla fick möjligheten att fråga det vi ville veta innan vi gick ut och tog en gemensam gruppbild.

Vi lämnade residenset med en ny förståelse för presidentens syfte på Island samt en känsla av tacksamhet för att ha fått träffa en såpass välkomnande och karismatisk person.

Radomir Dragovic, Styrbord