Mot Progreso

Dagen började 03.30, och vid uppställningen 04.00 presenterade vi i styrbord vår ”challenge” till den andra vakten, ett framträdande med ett stycke körsång skulle upp till bevis ett dygn senare, vakt mot vakt.

Det hade varit en lugn natt, vi hade länsat med en lätt bris, och därför hade röjlarna och yttre klyvare varit satta hela natten och inga större justeringar med seglen behövde göras. Vår vaktledare Madde började därför de kommande timmarna med att undervisa oss i hur vi skulle tala lots-språk och därefter lärde hon ut en del knopar och dess användningsområden. Sedan hade en timme gått och det var dags för nattfika: vi fick digestivekex och varm choklad.

Efter att posterna fikat fick vi klättra upp i riggen, där satt vi och såg soluppgången. Gabbe satt på röjeln, jag på brammen och Liv, Malena och Alva på bamshalningen. Det var mysigt.

Sedan skrubbade vi stordäck och tvättade byssahuset. I brist på arbetsuppgifter blev vi sedan uppskickade i riggen för att torka spilld tjära. Efter det var denna vakt i princip slut. Vi gick av och åt frukost, efter frukosten satte sig en del av styrbord i stora mässen med vakledare- Madde och tittade på en del elev filmer och parodier, som våra egna och även 96’ornas ”midskeppsrapp”. Kanske ringer det nån klocka. Tänk att våra nuvarande vakledare Madde, Klara och Olof var en sån påhittig klass.

Det var en lat förmiddag och lektionerna gick lite trögt. Vi övade på vår körsång. Till lunch fick vi en jättegod matpaj och till trefika fick vi kladdkaka, första gången denna resa tänka sig, men idag var det Hedvigs födelsedag och hennes önskekäk var mycket uppskattat.

Sedan var det åter vakt och nu skulle jag och Alva stå i byssan, men på uppställningen berättade Jesper att vi snart var framme och detta då lite tidigare och att vi i slutet på vår vakt förhoppningsvis skulle ligga till ankars utanför Progresos hamnområde. Befälen skulle ta all nattvakt och alla kom att få sovmorgon. Men i och med detta fick vi ha vår ”challenge” vid denna uppställning istället. Det blev görroligt, styrbord hade övat förhållandevis mycket och midskepps knappt så mycket, och även om Midskepps kämpade på bra med sin improvisation, så vann vi i styrbord. Vår styrman Jesper blev förövrigt mycket imponerad och fick i slutet en gruppkram då han lämnar och åker hem i denna hamn och Oskar istället mönstrar på.

Det var en god middag, vegobiffar/ kött med sås och potatis i ugn. Sedan gjorde man det man gör på kvällen på Gunilla och gick och la sig i sin skoj-koj.

Kyra Jonsson, styrbord