Mysig picknick på matbutikens kalla golv

Imorgon börjar den stora slutstädningen som ingen väntat på, men det måste bara göras så det är bara att bita ihop och ha ett leende på läpparna.

Idag är det näst sista dagen ombord här på Gunilla. På måndag morgon klockan 05:30 går bussen mot flygplatsen från kaj. Vi flyger från Lissabon till Oslo där vi sedan får åka buss vidare mot Göteborg. Innan slutstädning ska även alla hytter vara tömda så det blev en hel dag utav packning.

För att det inte skulle bli för trångt och rörig när man packade blev vi uppdelade i olika grupper. Grupperna delades upp beroende på ifall man var sover i över eller under koj, tvär eller lång skepps. Jag som sover i under koj, lång skepps blev under förmiddagen tvingad att gå iland. Vi gick till en mataffär för att köpa frukost som vi sedan åt upp på matbutikens kalla golv, vår önskan om att få äta våra jordgubbar på kajens varma stenar blev bortblåst pågrund av regnet som strök sig över Lissabon just då. Där satt vi i fyra timmar i väntan om att få ombord på Gunilla igen och börja packa och sedan efter lunchen var med min tur att få packa. Jag hade under hela den tiden vi var iland börjat oroa mig över den maxvikt som ens väska få ha. Jag planerade upp min packning efter en slags rangordning beroende på vad jag prioriterat att behålla eller slänga. Till min förvåning så behövde jag inte slänga något i onödan, jag får med mig allt hem igen med en hårfin marginal.

När packningen var färdig fick jag sitta landgångsvakt istället för att den andra gruppen skulle få möjlighet att packa, vid denna tiden på dagen gläntade även solen fram vilket fick mig på mycket bra humör. När deras tid var över begav vi oss ut igen som frivakt, vi gick till ”LXfactory”, ett område med flertals olika sorters restaurangen och dylikt. Det som lockade oss mest var det stället som kallades ”burger factory”. Något som är vanligt utomlands är att stänga restaurangen i några timmar på eftermiddagen för att sedan öppna igen på kvällen, så var även fallet denna kvällen. Efter en god måltid är jag nu tillbaka på båten och sitter i navhytten och skriver blogg.

Igår hade vi en fantastisk avslutningsmiddag med roliga sånger och tal. Vi har snart slutfört våran andra resan och det känns så konstigt att det dröjer 1,5 år tills nästa gång vi mönstra på Gunilla igen. Resan har varit otroligt rolig, så underbar stämning i klassen och hamnarna har varit mysiga. Det är en stor kontrast mellan denna resan och den förra förra. Vår första resa över Atlanten bestod utav så många nya saker att lära sig och mycket coolare hamnar, men samtidigt var inte sammanhållningen lika bra som den är nu. Klassen har bundits ihop och fått en riktgt bra kemi, det känns stort att få säga att kapten Janne anser oss vara på delad första plats med en annan klass om att vara den bästa klassen han har haft.

Jag ger denna resan 10 av 10 magnum glassar och tackar för mig :)

Victoria Gomér, Babord